Kaavoitusta on tehostettava ja nopeutettava

SAK, Elinkeinoelämän keskusliitto, Rakennusliitto ja Rakennusteollisuus esittävät yhdessä, että asuntojen tarjontaa lisätään tehostamalla ja nopeuttamalla kaavoitusta.
20.11.2014 16:20
Uusia asuntoja rakennetaan Kalasatamaan Helsinkiin.

Järjestöjen mukaan merkittävin syy riittämättömään asuntotuotantoon ja asumisen kalleuteen on tonttimaan puute. Lisäksi rakennusten käyttötarkoituksia muutetaan hitaasti, vaikka pelkästään pääkaupunkiseudulla on yli miljoona neliömetriä tyhjillään olevia toimitiloja.

- Asuntojen puute estää työvoiman liikkuvuutta ja siten hidastaa talouden kasvua, kannanotossa todetaan.

Järjestöt ehdottavat toimia tarpeettomien valitusten vähentämiseksi ja valitusten käsittelyn nopeuttamiseksi. Valitusoikeus kaavoista olisi vain niillä, joiden oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen asia välittömästi vaikuttaa – ja jotka ovat jättäneet muistutuksen kaavan kuulemisvaiheessa. Kaavavalituksissa on myös otettava käyttöön kohtuullinen hallintomaksu.

Järjestöt esittävät, että kaavoittajan on asetettava sitova aikataulu kaavan laadinnalle. Myös valtion tulee voida sanktioida kuntia, jotka eivät asuntojen rakentamisessa pidä yllä tonttivarantoa vähintään viideksi vuodeksi.

Kannanotto kokonaisuudessaan