Hammashoitajan vastuulla on kymmeniä vastaanottoja

Tule käymään kahvitauon aikana, sanoo hammashoitaja Anita Punkkinen. Äänestä kuuluu että kiirettä pitää. Kouvolassa hoidon ajanvaraus on keskitetty yhdeksälle hammashoitajalle.
16.04.2013 07:45
PALKKATYÖLÄINEN
Anita Punkkinen työskentelee hammashoitajana, ajanvarauksessa ja röntgenissä.

Anita Punkkisen puhelin soi solkenaan, kun tapaamme Kouvolan pääterveysasemalla. Moni haluaa ajan hammaslääkärille tai suuhygienistille.

Ennen kuntien yhdistymistä kaikki pienemmät hammashoitolat hoitivat ajanvarauksensa itse. Nyt kaikki kuutisenkymmentä vastaanottoa ovat ajanvaraajien kontolla. Meitä pitäisi olla yhdeksän varaajaa, mutta henkilöstöpulasta johtuen määrä on huomattavasti pienempi. Täällä vastasimme ennen kolmesta vastaanotosta, mikä oli lastenleikkiä, sanoo Anita.

Koko laajassa Kouvolassa on 36 hammaslääkärinvirkaa, mutta osa niistä on säästösyistä täyttämättä. Seitsemän virkaa hoidetaan ostopalveluna, jolloin työstä maksetaan silmää räpäyttämättä henkeä kohti 2000–3000 euroa enemmän.

Puolen vuoden jonot rutiinitarkastuksiin

Suuhygienistejä on 16, heistä useimmat osa-aikaisia. Hammashoitajia on työpaikkakoulutettu pitämään omaa vastaanottoa jonojen helpottamiseksi. He hoitavat alle kouluikäisten tarkastukset ja kotihoidon neuvontaa vauvasta vaariin.

Kolmessa tunnissa on tullut 56 puhelua, mikä tarkoittaa, että yhden asiakkaan palveluun on aikaa keskimäärin kolme minuuttia.

– Välillä syntyy jonoa. Aamuisin aikaa jonottaa jopa kuutisenkymmentä henkeä. Jos asiakas haluaa tarkastusajan, sitä voi joutua odottamaan puoli vuotta. Jos asia on kiireellinen, ajan olisi löydyttävä kolmen päivän sisällä, mutta tämäkään ei toteudu.

Suurkunnan syntyminen tarkoitti myös sitä, että Anitalle voi tulla äkkikomennus hoitamaan hammashoitajan vastaanottoa johonkin muualle kunnan sisällä. Periaatteessa hän työskentelee viikon ajanvarauksessa, viikon omassa työssään hammashoitajana ja viikon röntgenissä.

– Verenohennuslääkkeitä käyttäville potilaille tarvitaan veren hyytymisestä kertova INR-arvo. Nykyään täällä ei ole näytteiden analysointia, vaan ne lähtevät Kuusaalle, mistä vastaus tulee Kouvolaan. Jo pelkästään se voi lykätä käyntiä päivällä, vaikka hammasta särkisi kuinka.

Henkilöstö sairastaa

Iäkkäämmät potilaat voivat tarvita saattajaa, koska joutuvat matkustamaan 60–70 kilometriä hammaslääkärille, jolta löytyy vapaa aika jossakin päin kuntaa. Siinä saatetaan tarvita taksi, josta kunta maksaa matkakorvauksen.

– Myös koululaisten hammastarkastusten välit ovat venyneet valtavan pitkiksi. Kaiken huipuksi Kouvolassa on pulaa myös yksityisistä hammaslääkäreistä.

Anita Punkkinen sanoo suoraan, että on järkyttävää, kuinka paljon hammashoidon henkilöstöllä on pitkiä sairauslomia. – Työntekijät kärsivät loppuunpalamisesta. Työmme on jatkuvasti pakkotahtista. Jos joku sairastuu, potilaat kärsivät.

Ingegerd Ekstrand