Hallituksen vuosilomaesitys syrjii naisia

SAK pitää hallituksen esitystä perhevapailta karttuvan vuosilomaoikeuden leikkaamisesta naisia syrjivänä.
17.12.2015 13:59
SAK:n lakimies Anu-Tuija Lehto.

SAK:n lakimies Anu-Tuija Lehto muistuttaa, että naiset käyttävät vanhempainvapaista edelleen yli 90 prosenttia. Vuosiloman ansainnan rajoittaminen kohdistuu siksi erityisesti naisiin.

– Euroopan unionin tuomioistuin on pitänyt vastaavanlaisia lainsäädännön määräyksiä syrjivinä. Hallitus osoittaa esityksellään, ettei se juurikaan välitä perheiden arkielämästä, Lehto sanoo.

Hallitus esittää, että perhevapaat kartuttaisivat jatkossa vuosilomaoikeutta vain kuuden kuukauden osalta. Tällä hetkellä vuosilomaa ansaitaan koko äitiys-, isyys- ja vanhempainvapaan ajalta.

Hallitus on lisäksi asettamassa vuosiloman aikaiselle sairausajalle kuuden päivän karenssin, jos työntekijän lomaoikeus on viisi viikkoa tai enemmän. Vasta pari vuotta sitten lakia parannettiin niin, että vuosiloman aikana sairastunut työntekijä voi siirtää lomansa myöhempään ajankohtaan ensimmäisestä sairastumispäivästä lukien.

Anu-Tuija Lehto pitää hallituksen esitystä omavastuun lisäämisestä vääränä lääkkeenä sairauspoissaoloihin.

– Vuosilomalla sairastumista ei poisteta pakolla vaan parantamalla hyvinvointia. Työmarkkinajärjestöillä on hyviä yhteishankkeita sairastumisriskin vähentämiseksi, kuten turvallista työhönpaluuta nopeuttava TYÖkuntoon-malli ja työhyvinvointia edistävä Rakennusalojen terveys -hanke.

Maan hallitus perustelee työntekijöiden vuosilomaoikeutta heikentäviä esityksiään työnantajakustannusten pienentämisellä.

– Lakiesitykseen sisältyvät kustannuslaskelmat ovat varsin epämääräisiä. Näin on tosin ollut laita nykyhallituksen muissakin työelämään liittyvissä lakiesityksissä, SAK:n lakimies Anu-Tuija Lehto huomauttaa.