Många små förbättringar ger en god arbetsmiljö

En god arbetsmiljö är en summa av många små förbättringar, säger arbetstagarna på Baltic Yachts varv i Larsmo. I synnerhet de nya byggnadsställningarna får beröm.
15.12.2015 08:00
LÖNTAGAREN
Båtbyggaren Ralf Nyfelt trivs med sina mångsidiga arbetsuppgifter på Baltic Yachts.

– Under min tid här har arbetsmiljön blivit bättre inom alla områden – mycket bättre, säger båtbyggaren Ralf Nyfelt som har jobbat på Baltic Yachts i lite mer än 20 år.

Såväl arbetstagare som arbetsgivare prioriterar numera arbetarskyddet högre och man har fått bättre skyddsutrustning. De potentiella riskerna är många på en arbetsplats där man tillverkar specialbyggda lyxbåtar, konstaterar Ralf Nyfelt och arbetarskyddsfullmäktige Niclas Kulla.

– Det är ett handarbete. Alla båtar är olika och vi har en mix av olika risker – bland annat gas, damm, buller och vibrationer. Flest skador sker ändå med mattkniv för den används överlägset mest, säger Niclas.

Just nu pågår arbetet med en segelbåt på 175 fot – totallängden är 53,7 meter – som ska vara klar för leverans 2017. Båten är en imponerande syn i fabrikshallen, men den är inte den största som har byggts på Baltic Yachts. Rekordet sattes av Hetairos, som gick under arbetsnamnet Panamax och levererades 2011. Med en totallängd på 59,9 meter var Hetairos så stor att fabrikshallen fick byggas ut för att fören skulle få plats.

– De största båtarna kan ta mer än tre år att bygga, och då är inte planeringen inräknad. Lite mindre båtar går på ett år, berättar Niclas Kulla.
Baltic Yachts har produktionshallar i både Bosund i Larsmo och i Jakobstad. Sammanlagt sysselsätter företaget uppemot 250 personer.

Epoxi kan ge allergi

Niclas Kulla har varit arbetarskyddsfullmäktig i två år, men innan han blev vald var det ingen som innehade posten på Baltic Yachts.

– Jag har jobbat här i 19 år. De första tre åren jobbade jag som båtbyggare, men sedan drabbades jag av epoxiallergi och då flyttade jag till lagret, berättar han.

Just arbetet med epoxiföreningar är en av de stora utmaningarna inom arbetarskyddet. För att båtarna som Baltic Yachts bygger ska vara så lätta som möjligt är de byggda i kolfiber.

– Kolfibermattorna är förimpregnerade med epoxi och de är frusna när de kommer hit. Sedan värms de till 80 grader i tio till tolv timmar för att härdas innan man lägger dem på båten, berättar Niclas.

När man jobbar med epoxi är det viktigt att använda skyddsdräkt och ordentliga kemikalieskyddshanskar. Om huden kommer i kontakt med epoxi kan man drabbas av allergiskt kontakteksem. Det är ofta omöjligt för personer som har utvecklat epoxiallergi att fortsätta med sina gamla arbetsuppgifter, och också på Baltic Yachts har man sökt andra uppgifter åt dem som har drabbats.

Niclas Kulla berättar att man på arbetsplatsen har strävat efter att lära sig mer om riskerna med epoxi och också Arbetshälsoinstitutet har besökt varvet för att göra mätningar.

Berömmer byggnadsställningar

Den förbättring som Niclas Kulla och Ralf Nyfelt kanske är mest nöjda med är företagets beslut att köpa nya, bättre byggnadsställningar. Om man faller från däck är det som att falla från ett hustak – upp till fyra och en halv meter.

– Våra egna, nya byggnadsställningar är lätta att sätta ihop och jag granskar dem regelbundet. Förr hade vi hyrt byggnadsställningar och då saknades ibland vissa delar, säger Niclas.

– En gång var byggnadsställningarna sneda så kroppen belastades ojämnt när man gick där i ett år, tillägger Ralf.

Trots att båtarna är stora finns det många trånga utrymmen där man är tvungen att jobba i obekväma arbetsställningar, och Ralf konstaterar att åren börjar ta ut sin rätt i form av slitage.

– Hela gubben börjar vara slut, säger han med ett skratt.

Positivt för Ralf är ändå hans varierande arbetsuppgifter – han jobbar med lite av varje utom med el och VVS.

Utöver den stora hallen där arbetet med 175-fotsbåten pågår, finns flera mindre hallar på området. I en av dem väntar en motorbåt på att målas. Det är en utomstående firma som sköter målandet.

– Vi har en skriftlig arbetarskyddsplan och också de andra företagen som kommer hit ska följa samma regler. Vissa målningsjobb görs till exempel på veckosluten för att det ska vara så få personer på plats som möjligt, berättar Niclas Kulla.

All utrustning finns

Också snickeriet ligger i en av de mindre byggnaderna på området, och där är Björn Granholm i färd med att snickra kabiner. Björn konstaterar att arbetsmiljön är i skick – allt från punktutsug vid maskinerna till olika typer av personlig skyddsutrustning finns tillgängligt.

– Vi använder en del kemikalier och bland annat epoxilim. Men vi har bra handskar, säger Björn som inte tycker att jobbet sliter på kroppen.

– Jag trivs bra. Jag har varit här i två perioder i totalt sju år, och däremellan var jag borta i tre år, säger han.

Ännu är det mycket kvar att göra innan 175-fotaren är klar, och Niclas Kulla konstaterar att arbetstakten ökar ju närmare leverans man kommer.

– Mot slutet brukar det ofta bli längre dagar och helgjobb.

Jonny Smeds

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig

Genom att skicka in blanketten godkänner du att informationen om dig används enligt beskrivningen.