Hoppa till innehållet
s a k·fi Aktuellt Vägande skäl Nordisk jämförelse

Regeringen Orpo-Purra för Finland längre bort från den nordiska modellen

I de nordiska länderna finns det fem olika modeller för hur arbetsmarknaden, utkomstskyddet för arbetslösa och arbetskraftspolitiken fungerar. Det finns alltså inte en gemensam nordisk modell, utan varje land har sina egna modeller.

Fem flagstänger där Norges, Sveriges, Danmarks, Finlands och Islands flaggor svajar i vinden med en molnig himmel i bakgrunden.

Jämförelserna nedan visar att Finland glider allt längre bort från de övriga nordiska länderna om regeringen Orpo-Purra driver igenom sina reformer inom arbetsmarknaden, utkomstskyddet för arbetslösa och arbetskraftspolitiken.

Högerklicka på bilderna för att ladda ner och spara dem.

Jämförelser

En grafik som visar ersättningsnivån inom utkomstskyddet för arbetslösa i exempelfall där lönen har varit 1500-2500 euro i månaden. I Finland sjunker ersättningsnivån till 46-55 procent, vilket är klart lägre än i Danmark (82 %) och i Sverige (73-75 %) samt i Finland före regeringens nedskärningar (60-84 %).
En grafik som visar att antalet självriskdagar i början av arbetslösheten i Finland ökar från fem till sju dagar, medan Sverige har två självriskdagar och Danmark har noll.
En grafik som visar att Finland redan före regeringens nedskärningar satsade mindre resurser på servicen för arbetslösa, 0,83 % av BNP, jämfört med 1,05 % av BNP i Sverige och 1,65 % av BNP i Danmark. Finland skär dessutom ner resurserna med 41 miljoner euro.
En grafik som visar att sympatistrejker är tillåtna i Sverige, Norge och Danmark om konflikten som stöds är lovlig. I Finland har sympatistrejker tidigare varit tillåtna, men nu begränsas de genom en proportionalitetsbedömning.
En grafik som visar att politiska strejker är tillåtna i Sverige (inom den privata sektorn), i Danmark (i praktiken inga straff) och i Norge (inga begränsningar i lagstiftningen). I Finland begränsar regeringen längden på politiska strejker genom lagstiftning.
En grafik som visar att lagstiftningen inte begränsar uppgörelser vid medling i Sverige, Norge och Danmark. I Finland förbjuder regeringen uppgörelser som överskrider den allmänna nivån.
En grafik som visar att arbetstagarna har tolkningsföreträde i tvister i Sverige. I Danmark har arbetsgivaren tolkningsföreträde, men skyldighet att förhandla. I Finland har arbetsgivaren tolkningsföreträde.
En grafik som visar när personalen har lagstadgad representation i företagens förvaltning: I Danmark vid företag med mer än 35 anställda, i Sverige vid företag med mer än 25 anställda och i Finland vid företag med mer än 150 anställda.