Fotbollen tillhör alla

På planen springer unga versioner av Messi och Ronaldo. De dribblar, passar och skjuter rätt upp i krysset. Fotbollspelarföreningens turné har nått de asylsökande i Esbo.
22.10.2013 07:00
LÖNTAGAREN
Karim från Syrien väntar fortfarande på beslut om uppehållstillstånd. Samtidigt söker han en fotbollsklubb att träna med.

Under sommaren har de finländska fotbollsspelarnas spelarförening JPY besökt samtliga mottagningscentraler i Finland under en turné som ordnats i samarbete med Migrationsverket och lokala fotbollsklubbar.

Den här dagen i slutet av augusti har minderåriga asylsökande från enheterna i Sjundeå och Esbo samlats på Hagalunds idrottsplan i Esbo för att visa vad de går för på fotbollsplanen.

Det är en salig röra av språk på planen. Finska, engelska, arabiska, somali, franska och portugisiska hörs i de små klungorna som löser den viktigaste av frågor; hur världens bästa startelva ser ut. Argentinaren Lionel Messi är den stora favoriten, även om de unga spelarna också visar intresse för de finländska fotbollsveteranerna som finns på plats för att spela med dem.

Hannu Tihinen är ordförande för spelarföreningen JPY och mannen bakom idén med att besöka mottagningscentralerna i fotbollens tecken. I dag har han också fått äran att leda träningspasset.

– Fotboll förenar människor – det är något vi alla har gemensamt. Överlag är idrotten ett ypperligt sätt för invandrare att skapa kontakter och integreras i samhället, säger han.

Det är naturligtvis också i den finländska fotbollens intresse att aktivera de talanger som finns bland de asylsökande.

– Vi har många spelare i Finland som har kommit hit som flyktingar. Vi hoppas att fotbollen kan vara något som för människor samman – oberoende av härkomst, ålder och kön.

Hannu Tihinen vet vad han talar om. Den före detta landslagsbacken spelade själv tolv år utomlands och har som fotbollsspelare bott i sammanlagt fem länder.

Karim söker klubb

En av de mest lovande spelarna i landslaget för under 21-åringar är mittfältaren Mostagh Yaghoubi som också spelar i ligalaget Honka. Han har ursprungligen kommit till Finland från Afghanistan. Kända sedan tidigare är också bröderna Perparim och Mehmet Hetemaj som kom till Finland som flyktingar från Kosovo för drygt tjugo år sen. Också deras bana till landslaget inleddes på en mottagningscentral för asylsökande.

En av spelarna på planen i dag är Karim, som kom till Finland från krigsdrabbade Syrien för tio månader sedan. Han bodde till en början på mottagningscentralen i Esbo, som är en enhet för ensamkommande minderåriga asylsökande. Då Karim fyllde 18 var han tvungen att flytta till mottagningscentralen i Helsingfors. Det innebar också ett slut på fotbollsträningarna med Esbolaget EBK/Honka. Samtidigt är han mitt i asylprocessen, då myndigheterna bestämmer om han får stanna i landet.

– Nu söker jag efter en ny klubb att träna med, säger Karim innan han springer ut på planen.

Spelarfacket JPY hör till FFC genom Finland Elitidrottares Union. JPY:s verksamhetsledare Markus Juhola, som ansvarar för evenemangen på mottagningscentralerna, är väldigt nöjd med sommarturnén.

– Det här arbetet ger lite omväxling till intressebevakningsarbetet. Alla vinner – spelarförbundet, de asylsökande och mottagningscentralerna. Alla evenemangen har fått ett entusiastiskt mottagande. Fotbollen blir som ett gemensamt språk, säger Markus Juhola.

Johannes Waris

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig