FFC kräver att regeringen och arbetsgivarna går in för ansvarsfulla avtalsförhandlingar

Resolution från FFC:s fullmäktige 20 november 2015
20.11.2015 10:31 karhu admin
Nyhet Facket Facket

FFC:s fullmäktige kritiserar Sipiläs regering för att bryta ner den fria förhandlingsrätten och föra in osäkerhet på arbetsmarknaden.

Fullmäktige fördömer kategoriskt regeringens ingripande i arbetsmarknadsorganisationernas fria avtalsrätt. De så kallade tvångslagarna äventyrar Finlands rykte och avtalsmodellen som är vår viktiga internationella trumf i konkurrensen. Regeringens konfliktsökande politik gagnar inte det gemensamma målet om att stärka vårt lands konkurrenskraft och att upprätthålla en fungerande offentlig service.

Om regeringens tvångslagar införs försvagar de drastiskt arbetstagarnas försörjning och anställningsvillkor. Samtidigt vill regeringen överflytta beslutsfattandet om anställningsvillkoren till att omfattas av statens bestämmanderätt, vilket leder till att arbetstagarnas anställningsförhållanden och löner utsätts för växlingarna i de politiska styrkeförhållandena och resulterar i en instabil arbetsmarknad framöver.

FFC:s fullmäktige kräver att regeringen också tar tillbaka nedskärningarna i vuxenutbildningsstödet. Regeringen håller i praktiken på att skrota det nuvarande systemet för vuxenutbildningsstöd. I synnerhet de arbetstagargrupper som hör till de mest utsatta behöver stödet. För dem är vuxenutbildning ett förebyggande omställningsskydd som förbättrar deras arbetslivsvillkor.

FFC:s fullmäktige uppmanar Finlands näringsliv EK att sluta upp med att följa i regeringens kölvatten när det gäller tvångslagarna och i stället koncentrera sig på att förhandla fram en arbetsmarknadsuppgörelse som främjar Finlands stabilitet. FFC har fört fram ett ansvarsfullt förslag som skulle förbättra sysselsättningen och konkurrenskraften fortare, rättvisare och med metoder som bättre lämpar sig för en fri marknadsekonomi än regeringens tvångslagar.

Fullmäktige framhåller att FFC:s anbud inte gäller för evigt. Förhandlingarna kan inte förlängas till långt in på nästa år. FFC förbereder sig vid behov för organisatoriska åtgärder som övervägs senast vid den gemensamma förtroendemannaträffen i Tammerfors på årsdagen för den så kallade januariförlovningen 23 januari.

Postens agerande omoraliskt

FFC:s fullmäktige fördömer Postens hänsynslösa agerande i kollektivavtalsförhandlingarna. Posten är med hjälp av Arbetsgivarna för servicebranscherna Palta ute efter nedskärningar på flera hundra euro i arbetstagarnas månadsinkomster och kännbara försämringar av andra anställningsvillkor och omställningsskyddet.

Organisationsfriheten och rätten till stridsåtgärder är grundläggande rättigheter som garanteras av internationella avtal och Finlands lagar. Trots det gick Posten med på att avstå från att aktivt bryta ner arbetstagarnas strejkrätt först efter fackföreningsrörelsens påtryckningar.

Personalen vid Posten har blivit försökskaniner för de försämringar av anställningsvillkoren som arbetsgivaren och regeringen driver på. FFC:s fullmäktige framhåller att fackförbunden starkt stödjer Post- och logistikunionen PAU.

Fullmäktige förväntar sig också av statsminister Juha Sipilä en aktivare ägarstyrning för att statsbolagen i fortsättningen ska respektera arbetslivets grundläggande rättigheter.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig