Ordet är inte alltid fritt

08.12.2006 16:46 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Förbuden är många på dagens arbetsplatser. Löntagaren 10-2006. Illustration: Kristian Nivala.

Löntagaren 10/2006

Stämpeln "konfidentiellt" slås mycket lätt på papper som rör sig mellan företagsledning och personalrepresentanter, speciellt i förhandlingssituationer. FFC-juristen Timo Koskinen konstaterar att hemligstämplandet av handlingar inte kan ske helt godtyckligt. Arbetsgivaren måste nog kunna motivera beslutet.

Timo Koskinen konstaterar att hemlighetsmakeriet inom företagen allmänt sett ökar. Då det tidigare mest gällde påtagliga saker som patent och tekniska lösningar i samband med produktionen är tendensen nu att immateriella saker som gäller t.ex. prissättning, kundregister och kundrelationer av olika slag betecknas som affärshemligheter och beläggs med informationsembargo. Därmed blir också gränsdragningen mer diffus. Informationsförmedlingen kompliceras och personalrepresentanternas ställning försvåras samtidigt som kraven på personalrepresentanterna ökar.

Det finns även många andra förbud i dagens arbetsliv. Den nya Löntagaren har utrett vilka förbud som finns på finska och utländska arbetsplatser. Andra ämnen i Löntagaren är bland andra hyrarbete, Europeiska arbetsmiljöbyrån OHSA och fackföreningsverksamheten i Kina. Läs mera på www.lontagaren.fi.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig