Ungdomarna och arbetarbefolkningen ger EU:s grundlag sitt stöd

21.01.2001 13:54 karhu admin
Nyhet Arbetsliv

Det är speciellt unga under 35 år och arbetarbefolkningen som tilltalas av tanken på en gemensam grundlag för EU. Över hälften av dem som stöder Vänsterförbundet, SDP och samlingspartiet samt finländare under 35 år vill att EU ska få en grundlag. Av finländarna i genomsnitt stöder 45 procent en grundlag.

Det här visar en undersökning som Taloustutkimus utförde på Finland i Europa rf:s beställning i november-december.

Enligt undersökningen ger finländarna också ett starkt stöd för EU:s grundrättigheter. Två av tre svarande är fortfarande redo att inkludera grundrättigheter för EU-medborgarna i unionens grundfördrag.

Allra positivt till bindande grundrättigheter ställer sig männen och 35-49-åringarna. Men också 68 procent av kvinnorna och 69 procent av finländarna som fyllt 50 år delar denna åsikt.

Särskilt de som röstar på SDP och Vänsterförbundet som vill se bindande grundrättigheter. Mest negativt inställda är de som stöder de gröna och centern, men också här är siffran nästan 70 procent.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig