Ett människovärdigt arbete och förändringar i arbetslivet är huvudteman på FFC:s kongress

19.05.2011 09:30 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
FFC:s 18 kongress hålls i Tammerforshuset

FFC:s mål är ett mänskligt arbetsliv. De mänskliga rättigheterna i arbetslivet förverkligas då löntagaren kan arbeta under goda förhållanden och med ordentliga anställningsvillkor.

- En av hörnstenarna i ett mänskligt arbetsliv är att människor får utföra ett arbete som de kan känna sig stolta över, som de kan utvecklas i och kan påverka. Dit räknas också möjligheten att träffa egna val, till exempel i fråga om arbetstider. Fackföreningsrörelsen måste för egen del se till att arbetstagarna har lika rättigheter till utkomst, social trygghet, utbildning och trygga anställningsförhållanden oavsett på vilket sätt arbetet utförs och oavsett till exempel nationalitet, säger FFC:s utvecklingschef Eija Hietanen.

Vid omställningar i arbetslivet behövs det trygghet. I Finland stöter man allt oftare på situationer där företag försöker kringgå sina anställningsförpliktelser genom att utnyttja bl.a. företagar- och underleverantörsavtal eller andra jämförbara uppdragsavtal. Trots de olika formerna av arbete måste den som utför arbetet ha likvärdiga rättigheter och den sociala tryggheten ska ge skydd vid omställningar.

Mottot för kongressen är "eget arbete, gemensamma rättigheter"

FFC:s kongress samlas i Tammerfors 6-8.6.2011. Kongressen som anordnas med fem års intervaller är FFC:s högsta beslutande organ.

I målprogrammet "Eget arbete, gemensamma rättigheter" som läggs fram för kongressen beskrivs hurdant ett människovärdigt arbetsliv är och på vilket sätt man når dit.

- Vi behöver fler och bättre arbetsplatser, dvs. alla behöver ett eget arbete. Tyngdpunkten måste vara arbetslösa, ungdomar och kompetensen. Alla som blivit arbetslösa måste inom tre månader erbjudas antingen lönesubventionerat arbete, praktik eller utbildning. Alla som slutar grundskolan måste garanteras rätt till utbildning på andra stadiet. Också arbetstagarna måste garanteras möjligheten att upprätthålla och utveckla sin kompetens under hela sin arbetskarriär, säger FFC:s ordförande Lauri Lyly.

Månadslönen måste vara minst 1 800 euro

- För arbetet måste betalas en lön som tryggar utkomsten. FFC:s mål är att förstärka det minimiskydd som kollektivavtalen ger. Vi föreslår att man under nästa kongressperiod avtalar om att den lägsta tabellönen är minst 1 800 euro i månaden, säger Lyly.

FFC:s centrala mål är ett gott arbete. Kännetecknen för ett gott arbete definieras i målprogrammet.

- Ju bättre kännetecknen för ett gott arbete uppfylls desto mer produktiv, förstklassig, konkurrenskraftig och mänsklig är arbetsplatsen. Finland kan bli framgångsrikt endast genom att standarden på arbetslivet höjs. Det är också nyckeln till en förlängning av arbetskarriärerna och därigenom en balansering av ekonomin, poängterar Lyly.

Lyly menar att det behövs effektivare åtgärder än förut för att bekämpa svartekonomi och överträdelser mot kollektivavtalen.

- För att komma åt försummelser och brott som gäller anställnings- och arbetsförhållanden måste det vid sidan av höjda myndighetsresurser utöver skadestånd stadgas om böter för arbetsgivarna vid förseelser mot kollektivavtalen. Samtidigt måste fackförbunden få rätt att väcka talan, för att försummelser i fråga om anställningsförhållanden ska kunna handläggas uttömmande och adekvat i rättsinstanser, kräver Lyly.

Eget arbete, gemensamma rättigheter. FFC:s målprogram för åren 2011-2016

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig