Tunisisk fredspristagare gav finländska facket sitt stöd

Den finländska regeringens intrång på den fria förhandlingsrätten bekymrade Samir Cheffi från den tunisiska fackliga centralorganisationen UGTT när han besökte Finland och FFC. UGTT är en del av den tunisiska dialogkvartetten som i år fick Nobels fredspris.
23.10.2015 13:23
LÖNTAGAREN
Samir Cheffi är vice generalsekreterare för den tunisiska fackliga centralorganisationen UGTT, en av organisationerna som i år fick Nobels fredspris.

– Vi ger den finländska fackföreningsrörelsen vårt villkorslösa stöd när det gäller kränkningarna av ILO-avtalen, säger Samir Cheffi angående den finländska regeringens planer på att med tvångslagar begränsa förhandlingsrätten i kollektivavtalen.

Cheffi är vice generalsekreterare för den fackliga centralorganisationen UGTT som i december får motta Nobels fredspris i Oslo. Priset gick till den tunisiska dialogkvartetten där också arbetsgivarnas centralorganisation UTICA, människorättsorganisationen LTDH och den nationella advokatföreningen i Tunisien ingår.

– Under de mörka omständigheter som rådde i vårt land kunde facket och arbetsgivarna enas. Vi lade alla andra konflikter åt sidan när det gällde landets framtid, säger Cheffi.

Dialogkvartetten fick fredspriset för sitt arbete med att skapa en pluralistisk demokrati efter den tunisiska revolutionen 2011.

Hög organiseringsgrad

För UGTT var det viktigt att få med kvinnorna i beslutsfattandet i Tunisien, och facket lyckades få igenom sitt krav på att varannan person på kandidatlistorna i parlamentsvalet ska vara kvinna. Nu har kvinnorna 34 procent av platserna i parlamentet, berättar Samir Cheffi.

Den fackliga organiseringsgraden är hög i Tunisien, i synnerhet i den offentliga sektorn.

– Vi har vissa branscher där rentav 85–90 procent hör till facket. I den privata sektorn är det däremot sämre, för där accepterar inte alltid arbetsgivarna att arbetstagarna hör till facket, säger Samir Cheffi.

Jonny Smeds

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig