Den centrala uppgörelsens öde avgörs idag

Idag avgörs om den centrala löneuppgörelsen träder i kraft. Ännu pågår förhandlingarna i flera branscher. Tidsfristen löper ut klockan 16.
25.10.2013 10:47
LÖNTAGAREN
FFC:s ordförande Lauri Lyly har vädjat till förhandlingsparterna att de ska enas inom utsatt tid.

Centralorganisationerna på arbetsmarknaden enades om sysselsättnings- och tillväxtavtalet den 30 augusti och sedan dess har förbunden förhandlat om hur avtalet ska tillämpas i de olika branscherna. Den åtta veckor långa tidsfristen löper ut klockan 16 idag. Just nu bedömer man att 72 procent av arbetstagarna inom FFC:s branscher omfattas av avtalet.

Enligt överenskommelsen ska alla löner höjas med 20 euro i månaden fyra månader efter att avtalen har trätt i kraft. Den andra förhöjningen på 0,4 procent sker ett år senare. Avtalet är treårigt, men det tredje årets löneförhöjningar ska parterna enas om i juni 2015. Om man inte kommer överens kan avtalet sägas upp.

Dessutom har regeringen bland annat lovat att arbetslösa kan börja lyfta arbetslöshetsdagpenning efter fem dagars arbetslöshet i stället för nuvarande sju. Arbetslösa får också rätt att tjäna 300 euro utan att det påverkar dagpenningen.

Förhandlingarna pågår ända in på slutrakan i flera branscher. Idag har man bland annat uppnått ett förhandlingsresultat inom handeln. I natt enades parterna inom statliga sektorn, och igår uppnådde man förhandlingsresultat inom bland annat kommunsektorn, pappersindustrin, hotell-, restaurang- och turismbranschen samt fastighetsbranschen.

FFC:s ordförande Lauri Lyly har vädjat till förhandlingsparterna att de ska enas inom den utsatta tiden. FFC:s styrelse samlas klockan 14 för att ta ställning till om man anser att avtalet omfattar tillräckligt många branscher.

Jonny Smeds

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig