Efter förhalning är nu också arbetsgivarna redo för inpoförhandlingar

28.10.2004 09:22 karhu admin
Nyhet Arbetsliv

Näringslivets Centralförbund EK beslöt igår att organisationen har beredskap att börja förhandla om en bred ekonomisk och inkomstpolitisk uppgörelse. Ännu i början av oktober meddelade EK att inga förhandlingar kan påbörjas förrän löntagarsidan ändrar sina målsättningar.

Alla tre löntagarcentraler &#;8211 FFC, FTFC och Akava – tillkännagav redan för flera veckor sedan att de för sin del är beredda att inleda förhandlingar. Löntagarorganisationerna har emellertid betonat att målsättningarna är förhandlingsbara först vid förhandlingsbordet, inte före det.

FFC:s ordförande Lauri Ihalainen berättar att det den här gången är ett exceptionellt stort gap mellan arbetstagarnas och arbetsgivarnas målsättningar. Skillnaderna gäller t.ex. behovet av att förbättra löntagarnas omställningsskydd och frågor som gäller beställaransvaret.

FFC:s styrelse behandlar den nya förhandlingssituationen vid sitt möte måndagen den 1 november. Meningen är att då mera i detalj spika FFC:s målsättningar när det gäller kvalitetsfrågor. Organisationen återkommer till löne- och köpkraftsmålsättningarna när det står klart hur förhandlingarna om kvalitetsfrågorna framskrider.

FFC:s fullmäktige kommer samman den 26–27 november. Enligt ordförande Ihalainen borde man vid det skedet ha en rätt klar bild av hur inpoförhandlingarna kommer att lyckas.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig