Skattefusket drabbar oss alla

19.03.2001 15:04 karhu admin
Nyhet Arbetsliv

Att minimera ekonomiskt fusk i arbetslivet är för facket en intressebevakningsfråga, utredningar visar att den gråa ekonomin kostar samhället många miljarder mark. Den gråa ekonomin antar olika former, från kvittoköp till anställning i svartjobb och allting däremellan. Det här för att någon skall sko sig på samhällets och andras bekostnad.

Det nyaste numret av FFC-nytt berättar att hotell- och restaurangbranschen förbereder åtgärder. Nu är det företagarorganisationen som tar initiativ, något som Hotell- och Restaurangpersonalens förbund talat för i tio år. Det att facket medverkar i övervakningen av den grå ekonomin är inget nytt. Det mest konkreta arbetet har utförts av Byggnadsförbundet, d.v.s. deras razzior mot byggarbetsplatser tillsammans med myndigheterna. Facket i gemen förde en aktiv kampanj i mitten på 90-talet mot den gråa ekonomin då den började blomstra. Ett resultat är väl att statsmakten höll kvar de tillfälligt anställda tjänstemän som har till uppgift att åtgärda den gråa ekonomin.

Under sin tid som inrikesminister kom Kaisa Raatikainen med en slogan som fortfarande lever, hon myntade begreppet "Vi skall älska våra skatter". Då, som nu, väcker orden starka känslor både för och emot. Ingen människa älskar väl sina skatter i ordets rätta mening, men en stor majoritet godkänner dem. Medborgarnas positiva inställning till att betala skatt ökar då de också vet vad de får för sina skatter.

Men tyvärr finns det också sådana som fuskar och smiter från att betala skatt. Sätten är olika: det finns de som flyr till något "skatteparadis" för att inte behöva ta del i de gemensamma utgifterna, det finns också de som direkt fuskar. Det märkliga är att många hederliga skattebetalare inte fördömer detta utan anser skattesmitarna vara skickliga att ordna sin ekonomi, detta fastän fuskarna faktiskt stjäl indirekt av var och ens reda pengar.

Skattefuskarna ökar skattetrycket på dem som betalar skatt. Dessutom förstör den gråa ekonomin konkurrensen för hederliga företagare. Det blir en ohållbar konkurrens då företag fuskar med skatter och avgifter. De som svartjobbar stöder direkt fusket.

I den gråa ekonomin är det inte bara du och jag som betalar mera till statskassan utan vi betalar också mera till pensions- och till socialförsäkringen för alla utgifter skall betalas av enskilda personer och företag.

Det är alltså fråga om finansieringen av de samhälleliga funktionerna. Funktioner som berör alla invånare och ger den nivå på servicen som vi vill uppnå. Den samhällsservice som upprätthålls med offentliga medel berör precis varenda en av oss. Vi glömmer alltför lätt att hela statsmaskineriet och kommunerna är uppbyggt för att betjäna medborgarna.

Christer Björkstrand

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig