FFC:s förbund är redo att samarbeta intensivt under avtalsrundan

08.05.2007 16:04 karhu admin
Nyhet Arbetsliv

Alla FFC-anslutna fackförbund är beredda på intimt samarbete under den kommande avtalsrundan som försiggår på förbundsnivå. FFC:s styrelse slog på måndagen fast gemensamma målsättningar och samarbetsformer på en allmän nivå.

FFC och dess förbund följer bland annat noga med hur de gemensamma målsättningarna framskrider vid de olika förhandlingsborden. Enligt förbunden är det viktigt att framförallt försöka samordna avtalsperiodens längd.

Enligt FFC:s styrelse är det nödvändigt med ett nära samarbete under förbundsrundan framför allt för att arbetsgivarsidan i alla händelser noga koordinerar sina egna förbund i deras förhandlingar.

&#;8211 Målet med ett intimt samarbete är allmänt taget att få till stånd sakliga avtal i alla branscher. FFC kommer inte att lämna sina förbund allena, trots att själva avtalsförhandlingarna förs mellan förbunden, konstaterar FFC:s ordförande Lauri Ihalainen.

Vid sidan om förhandlingarna på förbundsnivå föreslår FFC att landets regering och arbetsmarknadsparterna slår sig ner vid ett gemensamt bord på trepartsbasis. Genom de lösningar man kunde uppnå där skulle man stöda förbunden i deras förhandlingar. Initiativet borde diskuteras vid statsministerns nästa möte med arbetsmarknadsorganisationerna den 16 maj.

FFC har föreslagit att parterna kunde försöka komma överens om några av de arbetslivsfrågor som finns upptagna också i regeringsprogrammet. Det kunde handla om att förbättra hyrarbetarnas och andra snuttarbetares ställning, att inleda reformen av vuxenutbildningen och förnya omställnings- och arbetslöshetsskyddet och de arbetskraftspolitiska åtgärderna.

Enligt FFC är det viktigt att samarbetet förlöper väl också med de övriga löntagarorganisationerna och deras förbund under den kommande förbundsrundan.

FFC:s fullmäktige sammanträder för sin del på fackinstitutet i Nurmijärvi den 25-26 maj för att analysera läget på arbetsmarknaden.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig