En sommarjobbare är en investering i företagets framtid

18.06.2008 16:18 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Julia Schorim arbetar på McDonald's i sommar. Löntagaren 6-2008. Foto: Tuulikki Holopainen

Löntagaren 6/2008

Om prognoserna håller streck har vi mellan 190 000 och 200 000 skolelever och studerande i sommarjobb denna sommar. Flertalet av sommarjobbarna sysselsätts inom den privata sektorn. Kommunerna uppskattar sig ha omkring 40 000 unga i jobb i sommar.

Inom den privata sektorn är det särskilt servicesektorn som sysselsätter unga. Över hälften av sommarfåglarna har jobb inom servicenäringarna, t.ex. butiker, kaféer och restauranger. En tredjedel har fått jobb inom industrin och var tionde ung har sommarjobb i byggnadsbranschen.

Sommararbete är, enligt arbetsgivarcentralen EK:s erfarenhet, ett bra sätt att bekanta de unga med arbeten i olika branscher och få dem att söka sig till utbildning i branschen.

- De ungas erfarenhet av arbetslivet påverkar helt klart deras val av utbildning och yrkeskarriär. Enligt företagens sätt att se är dagens skolungdomar morgondagens arbetstagare. Om man erbjuder en ung ett sommararbete är det en investering i företagets framtid, understryker Satu Ågren, EK:s expert i utbildnings- och arbetskraftsfrågor, i Löntagarens juninummer.

Förutom sommarjobb skriver den senaste Löntagaren om Metallförbundets och Kemifackets kongresser, skiftesjobb och globaliseringens effekter på arbetsmarknaden. Tidningen kan läsas på www.lontagaren.fi.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig