Arbetsgivarnas bud om arbetsmarknadsuppgörelse är otillräckligt

04.10.2011 14:47 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
FFC:s styrelse

Arbetsgivarnas bud om löneförhöjningar och kvalitetspaket för arbetslivet lades idag fram för FFC:s styrelse. Arbetsgivarna föreslår ett avtal omfattande 25 månader, där löneförhöjningarna skulle vara 2,4 procent för de första 13 månaderna och 1,9 procent för de återstående 12 månaderna. Arbetsgivarnas förslag till löneförhöjningar innehåller inga låglöne- eller jämställdhetspotter.

FFC:s styrelse konstaterade att budet om en centraliserad arbetsmarknadsuppgörelse inte kan godkännas i denna form. Man konstaterade att kvalitetspaketet innehåller många goda åtgärder, men de ansågs inte vara tillräckliga. Också budet om löneförhöjningar ansågs vara otillräckligt.

Intensiva förhandlingar om en centraliserad arbetsmarknadsuppgörelse har pågått i ett par veckors tid. Arbetsmarknadsorganisationernas ledare möts idag klockan 16 för att fundera på om det finns förutsättningar att fortsätta förhandlingarna.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig