Den svarta ekonomin blev grå

På finska används begreppet harmaa talous om laglig affärs- eller företagsverksamhet för vilken man låter bli att betala lagstadgade avgifter och skatter. I Finland översätts begreppet i folkmun till grå ekonomi, men eftersom den termen inte används i Sverige har språkvården, också i Finland, rekommenderat svart ekonomi då det handlar om direkta olagligheter. Då man utnyttjar luckor och kryphål som finns i lagen har vi talat om en ekonomisk gråzon.
10.04.2012 09:00
LÖNTAGAREN

På senare tid har dock myndigheterna valt att börja tala om grå ekonomi och för ett år sedan grundade Skatteförvaltningen en ny enhet som på svenska fick namnet Enheten för utredning av grå ekonomi. Därför rekommenderar språkvården numera att vi talar om grå ekonomi då vi avser i övrigt laglig företagsverksamhet där man bryter mot lagen genom att inte betala skatter och sociala avgifter.

Svart ekonomi används i fortsättningen endast för direkt olaglig företagsverksamhet som handel med narkotika och illegala vapen.

Däremot tar sig den gråa ekonomin fortfarande uttryck i till exempel svartjobb.

Jonny Smeds

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig