Fackets trumfkort – kollektivavtal, förtroendemän och arbetslöshetsskydd

Medlemsvärvning är lätt, anser Heikki Laakkonen som är förtroendeman vid Inex logistikcentral i Esbo. Han säger att han blir arg när medlemsvärvningen inte sköts, för många skulle gå med i facket om någon bara talade om för dem hur viktigt det är.
28.10.2014 07:00
LÖNTAGAREN
Kollektivavtal och arbetslöshetsskydd är trumfkort vid medlemsvärvningen, påpekar Heikki Laakkonen som är förtroendemannen vid Inex.

KOLLEKTIVAVTAL

Fackets överlägset viktigaste trumfkort är kollektivavtalet, säger förtroendemannen Heikki Laakkonen vid logistikföretaget Inex Partners i Esbo. Vad skulle arbetslivet vara utan allmänt bindande kollektivavtal? Semesterpeng, tillägg och många andra förmåner skulle inte finnas till utan kollektivavtal för branschen.

Till exempel minimilönerna bestäms i kollektivavtalet. Hur många arbetssökande skulle vara redo att själva förhandla om sin lön? Om arbetstagaren inte känner till sina rättigheter försöker en del arbetsgivare betala allt för låg lön.

− Kollektivavtalet är vårt skyddsnät. Ändå känner arbetstagarna dåligt till kollektivavtalet inom sin bransch. Och inte heller alla arbetsgivare känner till det så värst väl. Kollektivavtalet är också förtroendemannens viktigaste verktyg, och med stöd av det kan han eller hon bevaka arbetstagarnas intressen, påpekar Heikki.

UTKOMSTSKYDD FÖR ARBETSLÖSA

Det allra viktigaste när man säljer medlemskapet i facket är ändå att lyfta fram medlemskapet i arbetslöshetskassan, anser Heikki Laakkonen.

– Till oss kommer många som tar ett mellanår innan de börjar studera. De vet inte att de under den tiden kan skaffa rätt till utkomstskydd vid arbetslöshet.

Heikki säger att han brukar tala om för dem att rätten till inkomstrelaterad ersättning inte försvinner fastän man skulle byta bransch och fackförbund. Studerande kan redan med sina sommarjobb uppfylla arbetsvillkoret som ger dem rätt till inkomstrelaterad dagpenning om de blir arbetslösa.

LÄTT ATT BLI MEDLEM

Som förtroendeman vid logistikcentralen i Kilo träffar Heikki Laakkonen systematiskt alla nya arbetstagare. Det har man kommit överens om med arbetsgivaren. Besöken tar ungefär en timme och dit kommer de nyanställda i små grupper, fyra till sex personer åt gången.

– Jag frågar nykomlingarna vad de tycker om sin nya arbetsplats och samtidigt lär jag känna dem en aning. Till sist erbjuder jag dem att på ett enkelt sätt gå med i facket och få arbetslöshetsskyddet att börja löpa. De behöver bara fylla i sina kontaktuppgifter och skriva under blanketten. Jag skickar in ansökan till Servicefacket PAM och medlemskapet startar omgående.

Fackavdelningen drev i fjol en kampanj där man gav varje ny medlem en biobiljett. För fackavdelningarna blir sådant dyrt, men Heikki Laakkonen uppmanar förbunden att skaffa något smått som man kan glädja nya medlemmar med.

RÄTTSHJÄLP OCH JURISTTJÄNSTER

− Folk ansluter sig till oss också från YTK-kassan när det går upp för dem att man inte får något annat skydd där. Vid problemsituationer kan förtroendemannen reda ut många frågor, och vid större problem är det få som har råd att anlita en jurist och föra ärendet till domstol.

Heikki brukar ibland berättar om tråkiga exempel på konfliktsituationer.

– Det gör att folk vaknar upp och förstår vikten av att höra till ett fackförbund. Det är då man märker vilken viktig förmån det är att få hjälp med att reda ut problem, säger han.

Ibland har arbetstagarna också egna exempel på hur facket har hjälpt dem på deras tidigare arbetsplatser.

– Det är ju den bästa reklam facket kan få.

FÖRTROENDEMAN

Heikki Laakkonen bedömer att de flesta inte är emot medlemskap i facket. Det är snarast fråga om okunskap. Ingen har tidigare kunnat förklara för dem hur facket kan hjälpa dem, och vilken nytta de har av medlemskapet. Medlemsförmånerna är visserligen trevliga, men inte så viktiga att man kan sälja ett medlemskap med dem.

− Hos oss är framför allt arbetstagare med invandrarbakgrund och inhyrda arbetstagare mycket intresserade av medlemskap. Inhyrda arbetstagare har från tidigare erfarenheter av problemarbetsplatser så de vill gardera sig.

Förtroendemannen vägleder och introducerar, tar reda på saker och ting samt förhandlar med arbetsgivaren. Heikki Laakkonen påpekar att man helst ska reda ut problemen innan de växer sig för stora. Han uppmuntrar alla att ta mod till sig och komma och prata med förtroendemannen i tid.

Aino Pietarinen (översättning: Christina Tallberg)

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig