Lönestrukturen diskuteras

23.11.2004 16:08 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Inpoförhandlingarna 2004

Arbetsmarknadsorganisationernas ledare har lagt grunden för inpons löneuppgörelse, genom att diskutera lönestrukturen och tyngdpunkterna i skatte- och löneuppgörelsen. Förhandlingarna om löneuppgörelsens nivå inleds först efter det att löntagarorganisationerna har slagit fast sina målsättningar.

FFC:s styrelse är beredd att besluta om organisationens löneförhöjningsmålsättningar i morgon, ifall förhandlingarna om kvalitetsfrågorna har framskridit tillräckligt väl till dess.

Målet är nu att åstadkomma ett förhandlingsresultat till veckoslutet, den 27-28.11. FFC:s styrelse sammanträder vid behov på måndagsmorgonen, den 29.11. kl. 9.30. Tidtabellen är ytterst pressad, och förutsätter att förhandlingarna avancerar snabbt.

Beställaransvaret ännu öppet

Arbetslivsarbetsgruppen sammanträdde till sent igår kväll och fortsatte idag på eftermiddagen. Vid gårdagens möte behandlades samtliga kvalitetsfrågor, men framsteg nåddes i princip bara när det gäller omställningsskyddet. Arbetslivsarbetsgruppen rapporterade idag till femklövern om hur långt den har kommit.

Utbildningsarbetsgruppen nästan klar

Jari-Pekka Jyrkänne, som företräder FFC i utbildningsarbetsgruppen, tror att arbetsgruppen idag blir klar med sitt uppdrag. Redan tidigare blev jämställdhetsarbetsgruppen klar.

FFC:s målsättningar i utbildningsfrågorna är att slopa ålders- och anställningsbegränsningarna för att få yrkesexamensstipendium, att höja stipendiets värde och att förnya arbetsmarknadsorganisationernas rekommendationer gällande den fortlöpande personalutvecklingen.

När det gäller statsmaktens utbildningsåtgärder i anslutning till inpon är de ungas samhällsgaranti FFC:s viktigaste målsättning, liksom att öka anslagen för vuxenutbildning mer än planerat.

Samordningsgruppen dryftar lokalt samarbete

Femklöver remitterade igår de frågor som berör utvecklingen av samarbetet på lokalnivån till inpons samordningsgrupp. Före förhandlingspausen hade löntagarsidan presenterat sitt motförslag till arbetsgivarnas förslag i frågan.

Tidtabell

• FFC:s styrelse 24.11. kl. 9
  • FFC:s fullmäktige 26-27.11.
  • FFC:s styrelse 29.11. kl. 9.30
  • Kollektivavtalen löper ut 15.2.2005

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk