Konflikt i postbranschen – FFC fördömer rekryteringen av strejkbrytare

Post- och logistikunionen PAU:s medlemmar kommer inte att lära ut sina arbetsuppgifter till bemanningsanställda från SOL – alltså personal som Posten tänker använda sig av om företagets egna anställda strejkar.
04.11.2015 15:22
LÖNTAGAREN
Posten försöker driva igenom sänkta löner och försämrade arbetsvillkor.

– Posten agerar hänsynslöst när den hyr in arbetstagare för att sköta uppgifter som omfattas av lagliga stridsåtgärder. Till råga på allt försöker Posten förplikta sina egna anställda att introducera strejkbrytarna i arbetet och ge dem utbildning, säger FFC:s arbets- och näringslivsdirektör Matti Tukiainen.

Han konstaterar att Posten också försätter den inhyrda personalen i en oskälig situation genom att dra in dem i konflikten.

PALTA:s vice verkställande direktör Tuomas Aarto medgav i en intervju för Yle att Posten anlitar inhyrda arbetstagare via SOL uttryckligen med tanke på fackliga stridsåtgärder.

Kollektivavtalet för kommunikationsförmedlings- och logistikbranschen har löpt ut och Finlands Post- och logistikunion PAU förhandlar som bäst om ett nytt avtal med Arbetsgivarna för servicebranscherna PALTA. Arbetsgivarsidan vill skära ner eller avskaffa ett stort antal tillägg, vilket enligt PAU betyder att lönerna sjunker med flera hundra euro i månaden. Dessutom vill Posten göra förändringar i arbetsvillkoren som gör jobbet tyngre.

PAU har utlyst övertidsförbud på de arbetsplatser där Posten tar in bemanningspersonal. Posten har å sin sida meddelat att företaget håller inne löneutbetalningarna, vilket har fått de anställda att marschera ut från arbetsplatserna på olika håll i Finland.

Också Fackförbundet Pro har utlyst övertidsförbud och instruerat sina medlemmar, som är tjänstemän och förmän på Posten, att inte utbilda de inhyrda arbetstagarna eller utföra annat arbete som omfattas av PAU:s stridsåtgärder.

Bryter mot sitt samhällsansvar

FFC:s arbets- och näringslivsdirektör Matti Tukiainen påpekar att statsbolaget Posten genom sitt agerande bryter mot sitt eget program för samhällsansvar.

– Posten har i enlighet med FN:s Global Compact-principer förbundit sig att främja rättigheterna i arbetslivet, bland annat arbetstagarnas rätt till stridsåtgärder. Också ur det här perspektivet är Postens agerande ytterst tvivelaktigt ur ett moraliskt perspektiv, påpekar han.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig