Många jobbar på semestern

Det är många arbetstagare som inte får ett avbrott i arbetet ens under semestern. Var femte förtroendevald inom de FFC-anslutna fackförbunden uppger att arbetstagarna jobbar också under sin semester. Inom den offentliga sektorn är andelen ännu högre, 28 procent.
23.04.2014 12:33
LÖNTAGAREN
Alla kan inte koppla av under semestern.

Många jobbar under semestern trots att arbetsgivaren inte kräver det. Sju procent av de förtroendemän och arbetarskyddsfullmäktige som svarade på FFC:s förtroendemannapanel berättar att arbetsgivaren förutsätter att arbetstagarna jobbar också under sin semester. Inom transportbranschen kräver rentav 15 procent av arbetsgivarna att arbetstagarna sköter arbetsuppgifter under semestern.

– Det är mycket oroväckande att så många arbetsgivare bryter mot spelreglerna. Semestern är otvetydigt arbetstagarens egen tid, som han eller hon har förtjänat genom arbete, säger FFC:s utvecklingschef Juha Antila.

Också arbetsgivaren vinner på flexibel planering av semestrarna

På största delen av arbetsplatserna inom FFC:s branscher kommer cheferna och arbetstagarna gemensamt överens om semesterarrangemangen. Inom transportbranschen använder man sig ändå oftast av en regelbunden rotation som gör att arbetstagarna har begränsade möjligheter att påverka när de har semester.

- Ju bättre möjligheter arbetstagaren har att påverka när han eller hon tar ut sin semester, desto bättre mår man på arbetsplatsen. Också arbetsgivaren vinner alltså på en flexibel planering av semestrarna, betonar Juha Antila.

En sjättedel av dem som svarade på enkäten uppger att det den här våren har varit svårare än tidigare att komma överens om när semestern ska hållas. I synnerhet personalminskningar har gjort det svårare att koordinera arbetet under semesterperioden.

Närmare tusen förtroendemän och arbetarskyddsfullmäktige inom den privata och offentliga sektorn besvarade FFC:s förtroendemannapanel i april.

Förtroendemannapanelens resultat (på finska).

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig