Facket i Norden kräver klarare regler för löntagarnas styrelserepresentation i nordiska företag

07.09.2001 09:28 karhu admin
Nyhet Arbetsliv

Nordens Fackliga Samorganisation NFS kräver i en skrivelse till Nordiska Ministerrådet att man harmoniserar lagstiftningen om löntagarrepresentation i företagsstyrelser i Norden. NFS ordförande Lauri Ihalainen, viceordförande Sture Nordh och generalsekreterare Tom Saxén överräckte på fredagen i Helsingfors en skrivelse med detta innehåll till arbetsminister Tarja Filatov. Finland är ordförandeland i Nordiska Ministerrådet detta år.

Rätten till styrelserepresentation regleras genom lagstiftning i alla de nordiska länderna, med undantag för Island. Det finns dock skillnader: i Sverige gäller rätten till styrelserepresentation företag med minst 25 anställda, medan motsvarande gräns i Norge är 30, i Danmark 50 och i Finland 150 personer.

Dessa skillnader i lagstiftningen har lett till att löntagarna i nordiska företagsfusioner i sämsta fall gått miste om sin styrelserepresentation. NFS anser det därför viktigt att man harmoniserar lagstiftningen i Norden så att inte företagsfusioner i framtiden leder till försämrad styrelserepresentation för de anställda.

I en svensk studie "Anställda i företagsstyrelser i svenskt näringsliv" (Arbetslivsinstitutet 1999) redovisas att majoriteten ansvariga i svenskt näringsliv har positiva erfarenheter de anställdas deltagande i bolagsstyrelser. De anställdas representanter bidrar till ett positivt arbetsklimat, stärker deltagandet i företaget och underlättar svåra beslut.

Nordiska Rådet ställde sig 1999 enhälligt bakom ett medlemsinitiativ om harmonisering av de anställdas styrelserepresentation i nordiska företagskoncerner. Nordiska Ministerrådet har trots detta inte vidtagit några åtgärder. Ministerrådet har faktiskt föreslagit att medlemsförslaget skall avskrivas med hänvisning till att regeringarna meddelat att de ställer sig positiva till initiativet och att Danmark önskat en koppling till utvecklingen inom EU. Nordiska Rådet har avvisat förslaget om avskrivning.

NFS föreslår att medlemsförslaget åter aktualiseras och att Nordiska Ministerrådet kommer med förslag till konkreta åtgärder i överensstämmelse med det beslut som Nordiska Rådet fattade vid sessionen i Stockholm 1999.

Skrivelsen i sin helhet

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig