FFC kräver snabba åtgärder för att förbättra snuttarbetarnas ställning

24.06.2008 09:36 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
I restaurangkök. Foto: Ville Juurikkala

De atypiska anställningarna blir allt mer typiska i vårt land. I synnerhet bland de nyaste anställningarna gäller största delen antingen på viss tid eller på deltid. Unga kvinnor drabbas värst av korttidsanställningar. Det krävs nu snabba korrigeringar av olägenheterna med snuttarbete. FFC har sammanställt ett program för att få bukt med de mest brådskande olägenheterna. Programmet överlämnades till arbetsminister Tarja Cronberg strax före midsommar.

FFC föreslår förbättringar framför allt i omställnings- och arbetslöshetsskyddet för snuttarbetare. Det bör bli lättare för visstidsanställda att omfattas av omställningsskyddet, så att de t.ex. kan få ledigt för att söka nytt jobb i en uppsägningssituation. Dessutom ger omställningsskyddet rätt till ett personligt sysselsättningsprogram och förhöjt utbildningsstöd.

Arbetslöshetsskyddets arbetsvillkor bör förkortas för att flera snuttarbetare skall kunna omfattas av det inkomstrelaterade arbetslöshetsskyddet. I dagens läge krävs att en arbetslös har en arbetshistoria på tio månader för att berättigas till inkomstrelaterad arbetslöshetsdagpenning, men FFC föreslår att arbetsvillkoret sänks till sex månader. Det vore ett effektivt sätt att minska fattigdomen och det skulle samtidigt lösa problemen med att sammanjämka de olika förmånssystemen och leda till minskad byråkrati.

Vuxenutbildning också för snuttarbetare

Snuttarbete gör det svårare för människor att upprätthålla arbetsförmågan och förkovra sig i ett arbete. Därför bör snuttarbetarna i samband med den pågående vuxenutbildningsreformen ges ökade möjligheter att utbilda sig och bygga på sina kunskaper. Det måste finnas bättre möjligheter att jämka samman deltidsarbete med deltidsstudier.

Med hjälp av den s.k. poolmodellen bör man öka antalet fasta heltidstjänster i hyrarbete för att samtidigt minska de visstidsanställdas anställningar. Poolmodellen innebär att arbetstagarna under olika tidpunkter arbetar för olika företag medan de har bara en formell arbetsgivare.

Deltidsarbete och partiell barnledighet bör bli verkliga alternativ till att helt utebli från arbetslivet. Den partiella vårdpenningen bör höjas från 70 euro till 100 euro i månaden från nästa års början, och den bör betalas för alla barn i en familj ända fram till utgången av deras andra skolår. Man bör beakta att det inte handlar om att permanent öka deltidsarbetet, eftersom möjligheten att arbeta deltid kopplas samman med barnets ålder.

Dagvårdstjänsterna bör erbjudas smidigare så, att de står till buds också för andra än dem som arbetar i heltids dagsarbete.

Snuttarbete i kommunerna ett otyg

En stor del av snuttanställningarna erbjuds av kommunerna. Inom den offentliga tjänsteproduktionen är nästan var fjärde anställd på viss tid, medan mindre än en tiondedel av industrins arbetstagare har viss tids anställning. FFC uppmanar alla partier att i kommunalvalet ta seriöst på utmaningen att minska kommunernas snuttarbete och skriva in målsättningen i sina valprogram. Ett sätt att lösa problemet med snuttarbete är att skapa större kommuner. I större kommuner är det till exempel möjligt att grunda vikariebanker eller vidta andra åtgärder för att förvandla snuttjobb till fasta heltidsanställningar.

Det är dessutom skäl att i sammanhanget betona att skattelättnader skall ges till låg- och medelinkomsttagare, om det skall vara möjligt att förbättra snuttarbetarnas och andra lågt avlönades ställning, öka rättvisan i vårt samhälle och trygga sysselsättningsutvecklingen.

Nästa år är det lämpligt att också höja grundavdraget i kommunalbeskattningen till 2000 euro. Åtgärden finns inskriven i regeringsprogrammet och den gör livet lättare för de snuttarbetare som förtjänar allra minst och för dem som lever på socialskydd.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig