Lauri Ihalainen efterlyser sans hos EK

01.05.2008 11:30 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
FFC:s ordförande Lauri Ihalainen. Foto: Marjut Vainio

FFC:s ordförande önskar att landets regering inte villkorslöst främjar näringslivets intressen

FFC:s ordförande Lauri Ihalainen säger att regeringen bär huvudansvaret för den helhetsekonomiska utvecklingen och för att bygga upp de ekonomiska och budgetpolitiska perspektiven inför nästa inkomstrunda. Därför är statsminister Matti Vanhanens avsikt att inbjuda arbetsmarknadsparterna att redan i höst analysera erfarenheterna av den genomförda förbundsrundan och utgångsläget för nästa förhandlingsomgång välkommen.

- FFC är redo att föra dylika samtal. Vid diskussionerna borde man, i ljuset av konjunktur- och den kommande arbetsmarknadspolitiken, bl.a. dryfta tidtabellen för den 1,1 miljarder stora inkomstskattelättnad som regeringsprogrammet förutsätter och åtgärdens effekter på kommande löneuppgörelser. Näringslivets intresse för dessa diskussioner kan öka, om man från regeringens sida signalerar att de frågor näringslivet driver, inte är några gummistämpelfrågor i regeringen. Sådana är inte signalerna i dagens läge. Också regeringen kan ställa villkor för att främja näringslivets önskemål, sade Ihalainen i sitt 1 maj-tal i staden Akaa i södra Birkaland.

- För att de kommande diskussionerna under statsministerns ledning skall ha någon betydelse, är det önskvärt att arbetsgivarsidan, bl.a. vid EK:s representantskapsmöte den 21 maj, inte alltför strikt slår fast att man vill slopa inkomstpolitiken, utan förhåller sig öppen till olika alternativ, i ljuset av den kommande ekonomiska utvecklingen. I själva verket vore det skäl att regeringen och arbetsmarknadsorganisationerna vid dessa samtal sinsemellan kommer överens om hur man på bästa sätt skall koordinera den ekonomiska, budget- och arbetsmarknadspolitiken.

Ihalainen önskar att EK visar sans och ro istället för att stressa i onödan. Han vill också påminna arbetsgivarna om att, även om EK nu förklarar att inkomstpolitiken är onödig, så medger också arbetsgivarna rodnande att de någon gång aktivt har verkat för den och velat ha den.

FFC bereder sig också inför välkoordinerade förbundsrundor

FFC och dess fackförbund bereder sig inför olika alternativ när det gäller framtidens inkomstpolitik. Enligt Ihalainen redde sig FFC:s medlemsförbund ytterst väl under den nu avslutade förbundsrundan.

- Det är frivilligt att bedriva en ansvarsfull inkomstpolitik och framför allt en fråga om vilja och kunskap. Om EK, såsom det nu förefaller, vill avstå från en inkomstpolitik som koordinerar den ekonomiska och arbetsmarknadspolitiken, kommer vi inom FFC att förbereda oss på en förhandlingsomgång på förbundsnivån där vi internt är väl koordinerade. EK och dess förbund kan splittra sina egna förhandlingar, men den FFC-anslutna fackföreningsrörelsen skall intensifiera sitt inbördes samarbete och göra upp gemensamma förhandlingsmål och en gemensam strategi, med syfte att ge förbunden framgång i sina förhandlingar.

- Förberedelserna för nästa förhandlingsomgång kräver att hela löntagarrörelsen samarbetar på ett nytt sätt. Förberedelserna bör inledas i god tid och syfta till en gemensam strategi. Samtidigt borde löntagarrörelsen gemensamt analysera målsättningarna för hur den lokala förhandlingsverksamheten kan utvecklas och ställa upp gemensamma ramar för den. För att kunna kontrollera förändringarna i arbetslivet och förbättra löntagarnas omställningsskydd måste också samarbetet mellan de olika personalgrupperna på arbetsplatsnivån intensifieras. Löntagarorganisationerna borde utfärda gemensamma rekommendationer om målsättningen med och spelreglerna för det lokala samarbetet, föreslog Ihalainen.

Också inkomstpolitiken kan utvecklas

Förberedelserna inför nästa arbetsmarknadsrunda kan enligt Ihalainen också göras med avsikt att utveckla och förnya inkomstpolitiken &#;8211 istället för att skrota den.

- FFC har tagit initiativ och burit sitt ansvar i dylika diskussioner. I bakgrunden finns en oro över att osäkerheten i den internationella ekonomin, den förlamade finansmarknaden och de allt högre råvarupriserna har lett till en långsammare ekonomisk tillväxt och en ökad inflation i Europa. Dessa förändringar syns också i tillväxtprognoserna för Finlands del.

Ihalainen menar att den goda sysselsättningsutvecklingen kan brytas, om man inte för en förutseende och välkoordinerad ekonomisk och arbetsmarknadspolitik.

- Vi bör vara beredda inför en långsammare ekonomisk tillväxt än vi har varit vana vid. En broms för landets ekonomiska tillväxt på sikt kan också vara brister i tillgången på kompetent arbetskraft.

Den FFC-anslutna fackföreningsrörelsen firar 1 maj på över 70 orter.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig