Överenskommelser och avtal gör att Finland klarar sig

28.11.2011 13:21 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
FFC:s fullmäktige på Kiljava Institutet. Foto: Tuulikki Holopainen

Resolution från FFC:s fullmäktige 25.11.2011

FFC:s fullmäktige anser att ramavtalet är en seger för de finländska löntagarna och för en kultur som bygger på avtal och överenskommelser. Den framförhandlade uppgörelsen ger ekonomin stabilitet och löntagarna en rimlig köpkraftsutveckling i en situation där skuldkrisen i Europa fortsätter och en recession hotar. Det allra viktigaste som ramavtalet ger FFC-förbundens löntagare är emellertid de förbättringar i arbetslivet och i den sociala tryggheten vilka inte skulle kunna uppnås vid förbundsvisa förhandlingar.

Nio av tio finländska löntagarna omfattas redan av avtal som ingåtts enligt ramavtalet. Att ramavtalet kunde ros i land har stärkt fackföreningsrörelsens enighet. Fullmäktige vill ytterligare förbättra löntagarrörelsens enighet och hoppas att de förhandlingar om kollektivavtal som fortfarande pågår utmynnar i ett ramavtalsenligt förhandlingsresultat.

FFC:s fulmäktige stärker sitt engagemang i avtalssamhället. De påtrycknings- och kraftåtgärder som arbetsgivare på sistone vidtagit mot organiserade arbetstagare visar att engagemanget inte är ömsesidigt. FFC:s fullmäktige kräver att arbetsgivarna respekterar arbetstagarnas strejkrätt och rätt att organisera sig. De arbetsgivare och organisationer som bryter mot arbetstagarnas grundläggande rättigheter måste ställas till svars för sitt handlande. Arbetsgivarna måste avstå från all påtryckning på organiserade arbetstagare. Detta gäller också i Finland verksamma utländska företag.

FFC:s fullmäktige kräver att myndigheterna och politikerna måste agera ännu kraftigare mot den svarta ekonomin, det vill säga ekonomisk brottslighet. Den svarta ekonomin förekommer inte endast inom vissa branscher eller områden, utan den håller på att sprida sig runtom i landet som en löpeld. Märkvärdigt är att också statsägda eller av staten administrerade samfund har varit inblandade i oklara fall. FFC:s fullmäktige kräver en omfattande lagreform om beställaransvaret och avsevärt mera resurser för kampen mot ekonomisk brottslighet på arbetsplatserna.

FFC:s fullmäktige väntar sig att den arbetsgrupp underställd arbets- och näringsministeriet som har till uppgift att utreda användningen av arbetskraft och de arbetsgrupper som enligt ramavtalet ska utveckla arbetslivslagstiftningen når konkreta resultat inom utsatt tid. Brister i arbetsavtalslagen bör åtgärdas och att låta utföra lönearbete i form av skenföretagande bör förhindras.

Finlands industri är inne i en period av hård strukturomvandling. FFC:s fullmäktige kräver att landets regering uppgör ett industripolitiskt program som strävar efter att öka investeringarna och arbetsplatserna i Finland. Till exempel när svaveldirektivet verkställs och vid beslut om kostnadsersättningar för kommenderingsmän måste man se till att industrins verksamhetsförutsättningar tryggas.

Överenskommelser och avtal gör att Finland klarar sig. Fullmäktige fördömer arbetsgivarnas skrämselpropaganda om nedskärningar av arbetspensionerna. Finländarnas arbetspensioner handhas på ett säkert sätt av arbetsmarknadsparterna och de har en exceptionellt stark grund. Man bör fortsätta på den inslagna avtalsvägen och förhandla fram lösningar som leder till att skrivningen i regeringsprogrammet om att höja åldern då arbetstagarna går i pension infrias och att finansieringen av arbetspensionerna tryggas. Här är en förbättrad sysselsättning av unga, kortare arbetslöshetsperioder och färre antal nya sjukpensioner genom arbetslivsutveckling viktiga. Någon ändring av den nedre gränsen för den lagstadgade ålderspensionen behövs inte.

FFC-rörelsens värderingar är frihet, solidaritet, jämställdhet, demokrati och fred. FFC fördömer alla former av främlingsfientlighet och rasism.

Fullmäktige vädjar till medlemmarna i FFC-förbunden att de utnyttjar sin rösträtt i det kommande presidentvalet. Landet behöver en president vars värderingar motsvarar även löntagarnas syn på välfärdssamhällets grundläggande värderingar.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig