Större flexibilitet på vår arbetsmarknad än i övriga Europa

24.01.2007 09:14 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Den professionella rörligheten i Finland är på europeisk toppnivå enligt flera mätare

Den finländska arbetsmarknadens flexibilitet är rätt god i europeisk jämförelse. Den professionella rörligheten är på europeisk toppnivå enligt flera mätare, och det samma gäller arbetstidsflexibiliteten. Anställningsskyddet är svagare än i Europa i snitt och Finland placerar sig på tredje plats bland EU-länderna när det gäller förekomsten av visstidsanställningar.

De här uppgifterna framgick av en inledning som specialforskaren Merja Kauhanen på Löntagarnas forskningscentral höll den 17 januari. Kauhanen talade under rubriken "Arbetsmarknadens anpassningsförmåga under lupp" vid ett seminarium om globaliseringen och den finländska arbetsmarknadens anpassningsutmaningar. Hon gick i sitt föredrag igenom flexibilitetens och trygghetens olika former och betraktade den finländska arbetsmarknadens flexibilitet och arbetskraftens rörlighet i jämförelse med övriga EU-länder.

Kauhanen menar att inte bara flexibiliteten utan också sysselsättningsutvecklingen har varit ytterst god i europeisk jämförelse. Det nordiska systemet, där det också finns skillnader länderna emellan, har möjliggjort en god sysselsättningsutveckling och en jämn inkomstfördelning.

Seminariet arrangerades av den finska föreningen Kansantaloudellinen yhdistys och av Nationalekonomiska sällskapet. Senare denna vår publicerar nationalekonomernas finska tidskrift en artikel, baserad på Merja Kauhanens föredrag.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig