Statens produktivitetsprogram verkar emot sina egna syften

28.01.2009 13:03 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
JHL:s ordförande Tuire Santamäki-Vuori. Löntagaren 1-2009. Foto: Heli Saarela

Löntagaren 1/2009

JHL:s ordförande Tuire Santamäki-Vuori och Löntagarnas forskningscentrals direktör Jaakko Kiander kritiserar statens produktivitetsprogram i det nya numret av Löntagaren. Programmets syfte är att frigöra arbetskraft från den offentliga sektorn för den privata sektorns behov och att öka statens egen ekonomiska lönsamhet. De metoder man använder är att lägga ut verksamheter men också säga upp folk.

- Ingetdera syftet förverkligas, så som det nu genomförs, konstaterar Tuire Santamäki-Vuori och säger att det grundläggande syftet om produktivitet och lönsamhet är så pass viktigt att man inte borde få fuska bort det genom ett uselt genomförande.

- Det som har blivit ett problem är att produktivitetsprogrammet verkar emot sina egna syften. Mig bekymrar det nu att produktivitetsprogrammet utmanar hela det politiska systemets trovärdighet, fortsätter Santamäki-Vuori.

I nuvarande konjunktur- och sysselsättningsläge sitter produktivitetsprogrammet illa, menar Jaakko Kiander:

- Ur dagens perspektiv är inte motiveringen längre aktuell, eftersom arbetskraftsbristen helt tydligt är över för stunden och uppenbarligen inte heller blir aktuell på ett tag.

Andra ämnen i årets första Löntagaren är Metallarbetarförbundets och Kemifackets medlemsomröstningar om TEAM, logistikbranschens fusionsprojekt och Sata-kommittén.

Löntagaren kan läsas på www.lontagaren.fi.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig