FFC:s förslag behandlar alla löntagare jämlikt

Till skillnad från det paket med tvångslagar som Juha Sipiläs regering har lagt fram, behandlas alla löntagare jämlikt i FFC:s förslag till arbetsmarknadsuppgörelse. Förslaget beräknas sänka enhetsarbetskostnaderna med 4,2 procent, men samtidigt sjunker också köpkraften.
24.09.2015 15:40
LÖNTAGAREN
Företagens enhetsarbetskostnader skulle sjunka, men det skulle också konsumenternas köpkraft göra.

FFC-styrelsens förslag påverkar i lika hög grad köpkraften för alla löntagare, oavsett lönenivå eller hurdana arbetsskift man gör. FFC:s ekonomer bedömer att förslaget sänker köpkraften med 0,4–1,9 procent de följande två åren.

År 2016 skulle löntagarnas köpkraft sjunka med 0,7 procent som en följd av förslaget. Det beror på att löntagarnas arbetslöshetsförsäkringsavgift enligt förslaget skulle stiga med 0,83 procentenheter.

För år 2017 skulle förslagets följder för köpkraften ligga mellan -1,2 och +0,3 procent. Köpkraften skulle öka med 0,4 procentenheter när arbetspensionsavgiften som dras av lönen minskar, men höjningen av löntagarnas sjukdagpenningsavgift skulle ha motsatt effekt, om man inte finansierar sänkningen av arbetsgivarens sjukförsäkringsavgift ur statsbudgeten.

I sina beräkningar har FFC-ekonomerna endast beaktat de åtgärder som ingår i FFC:s förslag. Köpkraften påverkas ändå därtill av regeringens skattebeslut, inflationen och justeringar av andra avgifter.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig