Nya ledamöterna stöder inkomstrelaterade arbetslöshetsskyddet

20.03.2003 13:47 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
De nya riksdagsledamöterna stöder frågor som är viktiga för löntagarna.

Det finns ett brett stöd bland de nya riksdagsledamöterna för frågor som är viktiga för löntagarna. Det framgår av de nyvalda ledamöternas svar på frågorna i FFC:s valrobot. Här frågades efter kandidaternas synpunkter i vissa uttryckliga arbetslivsfrågor. Omkring hälften av de nya riksdagsledamöterna besvarade FFC:s frågor. Av SDP:s nya representanter svarade 32, av Centerns 21, av Samlingspartiets 15, av Vänsterförbundets 14, av de Grönas sju, av kristdemokraternas tre och av SFP:s nya ledamöter två.

De nya riksdagsledamöterna är mycket ense om att arbetsgivare bör bestraffas för diskriminering om de betalar arbetare löner som understiger kollektivavtalet, oberoende av om arbetaren ifråga är finländare eller utlänning. På skalan 1-5 (av helt annan åsikt - hel av samma åsikt) blev medeltalet av riksdagsmännens svar 4,26. Av helt annan åsikt är bara en av de nya ledamöterna, Samlingspartiets Irja Tulonen.

Brett stöd för strejkrätt

Ett särdeles brett stöd bland de nya riksdagsmännen har strejkrätten (de svarandes medeltal är 4,14) och bara ett fåtal är beredda att begränsa den. För att begränsa strejkrätten uttalar sig sex ledamöter i den nya riksdagen (bland dem som besvarade FFC:s frågor), däribland Samlingspartiets Ben Zyskowicz, Leena Harkimo och Jere Lahti.

Det inkomstrelaterade arbetslöshetsskyddet stöds brett av de nya riksdagsledamöterna. Bara ett fåtal är beredd att skära i arbetslöshetsskyddet (svarsmedeltalet 1,83). Beredd att uttalat rusta ner skyddet är bara Samlingspartiets Zyskowicz.

En majoritet av ledamöterna önskar förbättra uppsägningsskyddet (3,67), stärka fackets ställning och öka dess inflytande (2,9). Om också fackets ställning delar ledamöterna mest anser ändå fler än varannan av de svarande att fackföreningsrörelsens inflytande bör ökas. Av helt annan åsikt är Samlingspartiets Leena Harkimo och Ben Zyskowicz.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig