Sommarjobbartelefonen röjer i snåriga arbetsavtal

05.05.2006 12:42 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Sommarjobbartelefonen 0800 179 279

Sommarjobbarna får också i år råd när det gäller anställningsvillkor och avtal via FFC:s servicetelefon. Sommarjobbartelefonen betjänar från mitten av maj till medlet av augusti. Numret till FFC:s servicetelefon för sommarjobbare är 0800 179 279.

Rådgivningen sker på finska, svenska, engelska och estniska och man kan ringa måndag till fredag kl. 9-15.

Utöver telefonrådgivningen upprätthåller FFC en rådgivningstjänst på webben: www.sak.fi/sommarjobbare. Där finns bl.a. en checklista med sådant som man ska komma ihåg när man tar emot ett jobb, och en blankett, där man kan fråga FFC:s och förbundens experter om råd.

FFC:s Sommarjobbartelefon och -webbtjänst introducerades förra sommaren. Då besvarades flera hundra frågor om löner och andra arbetsvillkor.

- Sommarjobbaren arbetar ofta på små arbetsplatser där det inte finns en förtroendeman som kan hjälpa till med olika problem. Via Sommarjobbartelefonen kan vi ge råd till alla som vill veta mer om arbetstagarens rättigheter och skyldigheter. Man behöver inte vara medlem i något fackförbund för att få hjälp, eller ens arbeta i en FFC-organiserad bransch, och de som ringer måste inte uppge sitt namn. Utöver sommarjobbarna själva händer det att deras föräldrar ringer och ber om råd, berättar FFC:s organisationssekreterare Anita Spring.

Anita Spring säger att Sommarjobbarinformationen svarar på ett klart behov. Alltför ofta får man höra om fall där de unga inte får den lön de har rätt till eller där de blir utan semesterersättningar och olika tillägg. Sommaren 2005 handlade de flesta frågorna om löner, arbetstider och olika tillägg. Det vållade också problem att ingå arbetsavtal.

- I synnerhet på små arbetsplatser är ett arbetsavtal ingen självklarhet. FFC:s rådgivare uppmanar alltid de unga att ingå skriftligt avtal, konstaterar Spring.

Sommarjobbarinfo 0800 179 279
Maj-augusti, må-fre kl. 9-15
www.sak.fi/sommarjobbare

Beställ de senaste nyheterna till din e-post