PAM inleder förhandlingar – men ställer strikta villkor

Också styrelsen för Servicefacket PAM har nu beslutat att inleda förhandlingar om hur konkurrenskraftsavtalet ska tillämpas i kollektivavtalen. PAM ställer ändå strikta krav på förhandlingarna.
17.03.2016 18:15
LÖNTAGAREN
Nyhet Facket Avtal
Servicefacket PAM kräver bland annat bättre villkor för deltidsanställda.

– Vi förde en mycket bra, öppen och grundlig diskussion på styrelsemötet. Utgående från den upplever vi att det är bättre att följa processen ända till slutet och att börja förhandla om kollektivavtalen. På det sättet kan vi bättre påverka innehållet, säger PAM:s ordförande Ann Selin i ett pressmeddelande.

Enligt pressmeddelandet litar PAM:s styrelse fortfarande inte på att avtalet ska skapa fler arbetstillfällen och ge en ökad köpkraft, men styrelsen ansåg ändå att det är bättre att inleda förhandlingar än att inte göra det. Regeringen har hotat med omfattande nedskärningar om arbetsmarknadsparterna inte kan komma överens sinsemellan.

PAM kräver ändå att deltidsanställda ska få bättre villkor, att det ska bli lättare att vara sjukledig utan läkarintyg, att förtroendemännens rättigheter förbättras och att villkoren för krisklausulen i konkurrenskraftsavtalet definieras.

I slutet av maj tar PAM slutligt ställning till förhandlingarna, men först ska förbundet höra vad medlemmarna och förbundsfullmäktige anser om avtalen.

– Klart är att regeringen och arbetsgivarna för egen del måste svara på de förväntningar som ställs på dem, när det gäller sysselsättning och investeringar, säger Ann Selin.

Efter PAM:s besked i dag har arbetsgivarcentralen Finlands Näringsliv EK meddelat att den föreslår för sina medlemsförbund att de ska inleda förhandlingar med fackförbunden. Samtidigt säger EK nej till PAM:s krav på att ta upp frågan om egenanmälan vid sjukfrånvaro i samband med förhandlingarna.

Läs mer om konkurrenskraftsavtalet

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig