FFC vill höja röstningsprocenten

26.02.2007 11:12 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Men rösta i alla fall. Riksdagsvalet 18.3.2007

Nu aktiverar vi arbetsplatserna till debatt och inleder vår reklamkampanj

FFC vill bidra till att öka valdeltagandet i vårens riksdagsval. FFC:s bidrag är bl.a. att försöka inspirera till diskussioner på arbetsplatserna, uttryckligen om sådana frågor som har med arbetslivet att göra. Ytterligare genomför FFC en ett par veckor lång televisionsreklamkampanj.

Organisationens grundtanke är att ju högre röstningsprocenten är, desto fler riksdagsledamöter som begriper sig på löntagarnas verklighet blir invalda i riksdagen. FFC flaggar inte för något enskilt parti, utan vill föra fram frågor inför valet som är viktiga för löntagarna och motivera inte bara löntagarna, utan alla finländare, att utnyttja sin rösträtt i valet.

FFC:arnas röstningsiver måste höjas

FFC lät TNS Gallup utföra en enkät, som visar att FFC:arnas röstningssäkerhet har minskat med 8 procentenheter sedan den förra enkäten i höstas. Enligt gallupförfrågan i februari meddelade 55 procent av FFC:arna att de är säkra på att de kommer att rösta i riksdagsvalet i mars. På hösten var andelen säkra 63 procent. Lika många som i höstas är nu ganska säkra på att de skall rösta i valet, 26 procent.

Enligt enkäten i februari är 63 procent av alla finländare säkra på att de röstar i valet. Ganska säkra på sitt valdeltagande är 22 procent av finländarna.

Gallupen genomfördes som en telefonintervju. De svarande var inalles 501 och felmarginalen är fyra procent i vardera riktningen.

Skillnader i partiernas syn på arbetslivet

FFC:s aktiveringskampanj bygger på de diskussioner som har förts på arbetsplatserna och på arbetslivsdiskussioner i andra sammanhang. Vägledning för de här diskussionerna ger broschyren Löntagarens röst är du, som beskriver å ena sidan FFC:arnas åsikter, å andra sidan partiernas ståndpunkt i vissa centrala arbetslivsfrågor. Broschyren avslöjar att partiernas åsikter om arbetslivet inte är helt lika, vilket man i allmänhet har hävdat.

Broschyren har uppgjorts på basen av en enkät som genomfördes på webben 27.11-29.12.2006. Totalt 3076 personer besvarade enkäten och de representerade samtliga medlemsförbund i FFC. Av de svarande var 68,9 procent män och 31,1 procent kvinnor. De samma frågorna ställdes sedan till de sex största partierna: centern, SDP, samlingspartiet, vänsterförbundet, de gröna och SFP. I broschyren presenteras svaren som enkla påståenden, men partiernas "röstningsförklaringar" finns i sin helhet på FFC:s webbtjänsts valsidor, där vi också redogör för FFC-medlemmarnas svar i procent. Valsidorna finns på finska, under adressen www.sak.fi/vaalit, men där finns också svenskspråkigt valmaterial.

På basen av enkäten är t.ex. SFP och centern tveksamma när det gäller strejkrätten. De tar inte ställning till påståendet "strejkrätten i vårt land måste begränsas". SFP anser emellertid att "strejkböterna vid olagliga strejker borde höjas". De övriga partierna meddelade helt avvikande åsikt till påståendet, vilket också FFC-medlemmarna gjorde i enkäten (helt eller delvis av annan åsikt var 83,5 procent av FFC:arna).

Av FFC:arna var 89,8 procent helt eller delvis av den åsikten att "fackföreningsrörelsen bör ges möjlighet att väcka talan för att försvara arbetstagarnas rättigheter". Av partierna var SFP helt av annan åsikt medan centern avstod från kommentar. Övriga partier var någorlunda av samma åsikt som i påståendet.

Samlingspartiet ställde sig på bakhasorna när det gällde att öka budgetanslagen för en aktiv arbetskraftspolitik. Enligt partiet bör anslagen för aktiv arbetskraftspolitik inte höjas till samma nivå som i det övriga Norden, medan de övriga svarande partierna var av motsatt åsikt. SFP betraktar arbetskraftspolitiken som en större helhet, och avstod från att kommentera påståendet. Av FFC:arna var 85,4 procent för en förhöjning av anslagen.

Enkäten påvisade också samstämmighet. De sex största partierna var helt eller delvis av den åsikten att fackföreningsrörelsen också framdeles bör sträva till att förhandla med statsmakten och arbetsgivarna om reformer av arbetstidslagar och om lagarnas innehåll. Av medlemskåren var 92,6 procent av den åsikten.

En tevekampanj börjar nästa vecka

FFC:s kampanj för ökat valdeltagande når den stora allmänheten i en två veckor lång televisionsreklamkampanj. Reklamerna sänds dagligen i MTV3 och Nelonen. Tidningsannonseringen koncentreras till kvälls-, löntagar- och förbundspressen. Ytterligare fäster vi nästa vecka ett jättestort reklamlakan på den av FFC-byggnadens ytterväggar som vetter mot torget. Postkort med reklamens budskap har tryckts upp på finska i över 65 000 exemplar.

Family inc. har varit FFC:s samarbetspartner i reklamkampanjen.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig

Genom att skicka in blanketten godkänner du att informationen om dig används enligt beskrivningen.