FFC och PT vill bli av med skumraskfirmorna

28.04.2004 12:46 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Foto: Media Images Online Oy

I Finland tillämpas finländska arbetsvillkor och lagar. Denna princip borde skrivas in i de avtal som ingås mellan den som beställer arbetare och den som hyr ut arbetskraft. Så lyder en gemensam rekommendation från FFC, Servicearbetsgivarna (PT) och Förbundet för arbetskraftsuthyrningsföretag.

Parternas gemensamma ståndpunkt är att man för det arbete som utförs i vårt land alltid betalar lön enligt finländska kollektivavtal. Avsikten med den gemensamma rekommendationen är att säkerställa lagligheten då arbetskraft rör sig mellan Finland och Estland och de övriga baltiska länderna. I och med att tjänster får röra sig fritt mellan länderna i det utvidgade EU möjliggörs också en viss rörlighet av arbetskraft.

FFC betecknar rekommendationen som en framgång.

- FFC kommer att bl.a. via sin servicebyrå i Estland informera estniska arbetstagare om möjligheten att arbeta i Finland genom förmedling av företag som hör till Förbundet för arbetskraftsuthyrningsföretag, berättar FFC-chefen Matti Tukiainen.

De företag som hyr ut arbetskraft får tillgång till s.k. modellstadgar för de avtal som ingås mellan beställaren och den som förmedlar arbetskraft. På det sättet blir det ett avtalsbrott att inte följa arbetsvillkoren och påföljden är att utbetalningarna fryses.

Förbundet för arbetskraftsuthyrningsföretag är medlem i PT och har 125 medlemsföretag. Hittills har bara några enstaka av dem börjat verka också i Estland. Ett av dem är personaluthyrningsföretaget Extra, vars vd Juhani Järvenpää också är ordförande för Förbundet för arbetskraftsuthyrningsföretag.

Järvenpää säger att förbundet vill få bort alla skumraskföretag från marknaden. De skämmer ut hela branschen och skapar dessutom en osund konkurrenssituation. Den här aspekten betonas också av PT-chefen Eeva-Liisa Inkeroinen.

- Det intresserar säkert också konkurrensmyndigheterna om vissa företag söker konkurrensfördelar genom att dumpa arbetsvillkoren.

FFC och Förbundet för arbetskraftsuthyrningsföretag arrangerar ett gemensamt seminarium i Tallinn den 15 juni. Då ska man analysera de första erfarenheterna av tjänsternas fria rörlighet och av hur den aktuella rekommendationen har fallit ut. Så ska man också komma överens om hur samarbetet ska fortsätta.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig