"De flesta strejkerna beror på dålig personalpolitik"

Arbetstagarnas möjligheter att påverka besluten på arbetsplatsen måste förbättras, kräver FFC:s ordförande Jarkko Eloranta. Han påpekar att det inte går att få ner antalet strejker genom att skärpa straffen, utan man måste åtgärda de bakomliggande orsakerna.
02.11.2016 12:44
LÖNTAGAREN
Nyhet Arbetsliv
Arbetstagare som saknar inflytande kan känna sig tvungna att marschera ut. I Sverige har arbetstagarna däremot tolkningsföreträde i konflikter som berör kollektivavtalen.

– De flesta strejkerna beror på dålig personalpolitik eller på arbetsgivarnas ovilja att samarbeta med sin personal. I stället för att skärpa sanktionerna måste man utreda och få bort orsakerna till strejkerna, säger Jarkko Eloranta och påpekar att det behövs förtroende och samarbete.

Han kommenterade på onsdagen en rapport som Näringslivets Delegation EVA har gett ut, där det hävdas att den centraliserade lönemodellen är en av orsakerna till att det bryter ut fler strejker i Finland än i Sverige. Andra orsaker är enligt rapporten gamla motsättningar mellan arbetsgivare och arbetstagare, dålig laglydnad samt interna stridigheter inom fackföreningsrörelsen.

Enligt EVA:s rapport hölls över 1600 olovliga strejker i Finland under perioden 2000–2015, jämfört med 31 i Sverige.

FFC:s ordförande påpekar ändå att arbetstagarna i Sverige har tolkningsföreträde i konflikter som berör kollektivavtalen. I Finland är det arbetsgivarna som har tolkningsföreträde. I Sverige finns dessutom lagstiftning som begränsar arbetsgivarens direktionsrätt, det vill säga rätten att bestämma över frågor på arbetsplatsen.

Fler strejker i många länder

Jarkko Eloranta, som är ordförande för Finlands största fackcentral, påpekar också att antalet arbetsdagar som har gått förlorade på grund av strejker har minskat kraftigt sedan 1980-talet.

– Finland är inte ett särskilt strejkdrabbat land i en internationell eller nordisk jämförelse. I till exempel Danmark har det under 2000-talet årligen förekommit fler strejker än i Finland.

Utmarscher och andra proteststrejker borde överhuvudtaget inte räknas med i strejkstatistiken, anser FFC.

– En utmarsch på några timmar ger en snedvriden helhetsbild av antalet strejker, påpekar Jarkko Eloranta.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig