TNS Gallup undersökte: Arbetskarriär förlängs med morot, inte med käpp

18.02.2010 06:00 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Förlängning av arbetskarriären

Landets medborgare anser att det bästa sättet att förlänga arbetskarriärerna är att förbättra trivseln i arbetet. Finländarnas vilja att arbeta längre påverkas allra mest av att arbetet är tillfredsställande (85 %), av möjligheterna att själv påverka sina arbetsarrangemang (77 %), av ökade semesterdagar (74 %) och av en bättre ledningskultur (70 %).

Allra minst motiveras finländarna att stanna kvar längre i arbetslivet om deltidspensionerna slopas (11 %), arbetslöshetsskyddet försämras, dvs. den så kallade pensionsslussen slopas (13 %) och om pensionspoängen minskas (29 %).

Däremot anser nästan varannan finländare att man genom användningen av käpp, dvs. olika slags tvångsåtgärder minskar arbetstagarnas lust att fortsätta längre i arbetslivet. Minst motiverade att arbeta längre blir finländarna om deltidspensionen slopas (47 %), pensionspoängen minskas (48 %) och pensionsslussen slopas (33 %).

De här åsikterna framgår av en undersökning som FFC, FTFC (STTK) och Akava lät TNS Gallup utföra. Undersökningen gjordes den 5-10 februari i år och besvarades av 1 231 finländare.

Löntagarorganisationerna mest pålitliga i pensionsfrågor

Över hälften av finländarna (51 %) säger sig lita mest på löntagarorganisationernas beredning av pensionsfrågor. Förtroendet för löntagarorganisationerna har ökat sedan i fjol (48 %). Femton procent av landets medborgare sätter sin tillit till regeringen i dessa frågor.

Oppositionspartiernas (Vf 84 %, SDP 74 %) och de Grönas anhängare (59 %) har störst förtroende för löntagarorganisationerna. Sju procent av de Grönas anhängare har förtroende för regeringen. Bland huvudregeringspartiernas anhängare går åsikterna för sin del ganska jämnt isär: 37 procent av Samlingspartiets och 35 procent av Centerns anhängare litar mest på regeringen - på löntagarorganisationerna litar drygt en tredjedel av dem mest (Samlingspartiet 33 %, Centern 31 %).

Nej till slopad pensionssluss

En dryg majoritet av finländarna (55 %) anser att det var riktigt av facket att i arbetskarriärsförhandlingarna stoppa arbetsgivarnas krav på försämringar i arbetslöshetsskyddet, dvs. slopandet av den s.k. pensionsslussen. Bara 14 procent anser att facket gjorde fel. Störst förståelse för arbetsgivarnas krav finns bland Samlingspartiets (30 %) och Centerns (25 %) anhängare.

Var tredje tror sig arbeta ännu som 63-åring

En knapp tredjedel av finländarna (30 %) tror sig orka arbeta ännu efter fyllda 63 år. Största delen av medborgarna (43 %) tror att orken räcker till mellan 61 och 63 års ålder.

Uppskattningarna har ett samband med utbildningsnivå och ställning i arbetslivet. Över 40 procent av de högt utbildade, högre tjänstemännen, företagarna och Akavas medlemmar tror att de orkar arbeta ännu som 63-åringar. Av de lägre tjänstemännen och FTFC:s medlemmar har drygt en fjärdedel den uppfattningen, av arbetarna och FFC:s medlemmar mindre än en femtedel.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig