FFC:s mål är en centraliserad arbetsmarknadslösning

Resolution från FFC:s fullmäktige 24.5.2013
24.05.2013 14:15 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
FFC:s fullmäktige i Kiljavainstitutet

I höst eftersträvar FFC en bred arbetsmarknadslösning. En centraliserad lösning kan dock uppkomma endast om arbetsgivarna är redo att föra genuina förhandlingar. Arbetsgivarna måste bära sitt ansvar för Finlands återhämtning.

FFC:s fullmäktige understryker att säkerställandet av sysselsättningen och köpkraften i detta ekonomiska läge förutsätter ett omfattande arbetsmarknadsavtal. Statens åtgärder behövs för ett centraliserat avtal.

Företagens verksamhetsbetingelser har förbättrats avsevärt i och med sänkningen av samfundsskatten. I utbyte mot detta kräver FFC att företagen bär sitt samhällsansvar, dvs. sysselsätter och investerar i hemlandet. En bättre sysselsättning är det ända sättet att säkra välfärdsstatens hållbarhet.

FFC godkänner ingen nollinje som löneuppgörelse. En rättvis ökning av köpkraften garanteras alla löntagare genom förhöjningar i euro. Under den kommande avtalsrundan bör man också förbättra kvaliteten på arbetslivet. Nollarbetsavtal och ofrivilligt deltidsarbete är de största missförhållandena. FFC kräver att dessa problem rättas till omedelbart i lagstiftningen.

Underbetalning bör kriminaliseras, dvs. betalning av löner som underskrider kollektivavtalen bör straffbeläggas. Därtill bör man ingripa hårdare i den ekonomiska gråzonen, bland annat genom att skärpa beställaransvaret och införa fackförbundens rätt att föra talan.

Förbättringar i löntagarnas anställningsskydd och i lagen om samarbete inom företag är ytterst viktiga – ständiga uppsägningar och permitteringar förlänger inte arbetslivstiden. Tröskeln för att säga upp och permittera på ekonomiska och produktionsmässiga grunder är för låg både på den privata och på den offentliga sektorn.

FFC-fullmäktiges linje är att löntagarna efter företagens skattelättnader nu står i turen: förbättringar i arbetslagstiftningen och socialskyddet och de övriga besluten är oumbärliga. Staten måste visa sitt ansvar genom en ägarpolitik som är aktivare än hittills.

FFC har även förberett sig för förbundsrundan. Om arbetsgivarna avvärjer en centraliserad lösning, kommer de även då att mötas av FFC:s och förbundens intensiva samarbete och gemensamma mål.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig