Gerd Kristiansen ny ledare för rekordstora norska LO

Fler medlemmar än någonsin, en rekordstor arbetskraftsinvandring och lägst arbetslöshet i Europa. Som nyvald ordförande för den norska fackliga centralorganisationen LO får Gerd Kristiansen ta över en organisation i medvind. Men den sjunkande organiseringsgraden är ett av hoten.
06.05.2013 19:11
LÖNTAGAREN
Nyhet Löntagaren
Gerd Kristiansen

Tidigare vice ordförande Gerd Kristiansen valdes på måndag till ny ordförande för norska LO. Hon efterträder Roar Flåthen som har lett LO de senaste fyra åren. Kristiansen representerar LO:s största medlemsförbund Fagforbundet som huvudsakligen organiserar arbetstagare inom den offentliga sektorn.

–Vi måste hela tiden följa med vad som händer i näringslivet. Vi vet inte när det kommer en kris som leder till ökad arbetslöshet, och därför måste vi ha verktygen redo, säger Gerd Kristiansen som också lyfter fram kampen mot social dumpning som en av de viktigaste frågorna för LO under hennes ledarskap.

Kampen i ordförandevalet stod mellan LO:s två sittande vice ordförande, Gerd Kristiansen och Tor-Arne Solbakken. Kristiansen valdes enhälligt till ordförande medan Solbakken får fortsätta som vice ordförande. Till andre vice ordförande valdes Hans Christian Gabrielsen.

Rekordmånga medlemmar – allt lägre organiseringsgrad

LO:s 22 medlemsförbund har i dag fler medlemmar än någonsin tidigare, drygt 895 000 personer. Det är en ökning med mer än 30 000 under den gångna fyraårsperioden. Ökningen beror på att det skapats fler arbetstillfällen och på en rekordstor arbetskraftsinvandring. Organiseringsgraden, som är lägst i Norden, har fortsatt sjunka. Nu närmar den sig det kritiska 50-procentsstrecket.

En allt större andel unga går däremot med i facket. På fyra år har organiseringsgraden bland 25–29-åringar stigit från 45 till 51 procent. Det betyder att organiseringsgraden i den här åldersgruppen är lika hög som inom befolkningen i helhet.

– Det visar att också unga har behov av facklig gemenskap, säger Gerd Kristiansen.

Bland 16–24-åringarna hör 27 procent till facket, också det en liten ökning de senaste fyra åren.

EU väckte debatt

Norge har i dag näst intill full sysselsättning – arbetslösheten på 2,6 procent är lägst i Europa. Loket är olje- och gasindustrin, men däremot lider övrig exportindustrin av den starka norska kronan och krisen i EU.

– Många säger att Norges framgång enbart beror på oljan, men det tror jag verkligen inte. En viktig orsak är det välfungerande trepartssamarbetet. Vi har en regering som arbetar med oss, inte mot oss. På det området har vi det bättre ställt än facket i många andra länder, säger Gerd Kristiansen.

Just Norges relation till EU väckte debatt på kongressen. Som medlem i Europeiska ekonomiska samarbetsområdet EES har Norge tillgång till EU:s inre marknad, men samtidigt är landet tvunget att följa EU:s handels- och konkurrensregler. I Norge upplever många att EU utvecklas i en riktning som leder till social dumpning och försvagade fackliga rättigheter, och därför krävde flera kongressombud att EES-avtalet ska omförhandlas och att åtminstone arbetslivsfrågorna ska exkluderas ur avtalet.

Samtidigt var det flera ombud som påpekade att EU är Norges viktigaste exportmarknad och därför efterlyste ett tätare nordiskt samarbete i EU-frågor.

Jonny Smeds

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig