Inpons undertecknande framskjutet

16.12.2004 12:27 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Inpoförhandlingarna 2004

Arbetsmarknadsorganisationernas femklöver beslöt igår kväll att skjuta fram undertecknandet av den inkomstpolitiska uppgörelsen till torsdag eftermiddag. Arbetsgivarcentralen EK:s styrelse sammanträder idag kl. 15 för att analysera läget. Målsättningen är att, av de branscher där förhandlingar ännu pågår, så många som möjligt ska komma i mål före eftermiddagen.

Av FFC-arna är 81 % redan med

Av de FFC-anslutna löntagarna är redan 800 000, eller nästan 81 procent med i inkomstuppgörelsen. Av samtliga löntagare omfattar inpon nästan 90 procent. Ordförande Lauri Ihalainen säger att uppgörelsen redan är ytterst bred, både som helhet och ur FFC:s perspektiv.

När det gäller FFC-fältet är avtalsförhandlingar ännu på gång rörande AKT:s hamnstuvare och olje- och tankbilschaufförer.

FFC:s styrelse: Avtalet kan undertecknas

FFC:s styrelse gav vid sitt möte igår kväll förhandlarna fullmakter att underteckna avtalet. Styrelsen betonade ändå vikten av att man fortsätter försöken att ännu få med de avtalsbranscher som är öppna.

Styrelsen ansåg att förbunden också har möjligheter att ansluta sig till inpon någon tid efter det att uppgörelsen har undertecknats. Inom många branscher är ännu inpo-anpassade kollektivavtal att vänta, även om förhandlingarna av olika orsaker inte har kunnat slutföras inom utsatt tid.

Gårdagskvällens resultat

Sent igår kväll enades Trä- och specialbranschernas fackförbund om innehållet i den mekaniska skogsindustrins och snickeribranschens kollektivavtal. Avtalet gäller cirka 29 000 arbetstagare. Vid midnatt fick också Metallarbetarförbundet resultat i förhandlingarna om bil- och maskinhandelns och bil- och reparationsverkstädernas avtal. Dehär branscherna sysselsätter sammanlagt cirka 18 000 personer.

Också Sjömans-Unionen nådde resultat i sina förhandlingar under kvällen. Förhandlingarna gällde kollektivavtalen för inrikes passagerarfartygstrafiken och frakt- och passagerarfartygen i utlandstrafik. Avtalen är treåriga och omfattar sammanlagt cirka 10 500 arbetstagare.

Förhandlingarna för Elektrikerförbundets husteknikbransch återupptogs tidigt i morse och förs fortfarande intensivt.

En förteckning över avtalssituationen i de FFC-anslutna fackförbunden på finska

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig