Skomakarens läst: Hälsningar från Europafacket – ”Finlands sak är vår”

27.10.2015 06:00
LÖNTAGAREN
Katja Lehto-Komulainen är chef för internationella ärenden på FFC och SASK:s vice ordförande.

Europafacket höll sin kongress i september och som väntat diskuterades den ekonomiska situationen i Europa, arbetslösheten och den låga investeringsnivån. Dessutom blev det diskussion om den aktuella flyktingkrisen.

Europafacket slog fast sina prioriteringar för den kommande fyraåriga kongressperioden och valde en ny ledning. Ny generalsekreterare blev italienaren Luca Visentini som besökte Finland i slutet av augusti. I hans team ingår också biträdande generalsekreteraren Veronica Nilsson från Norden. Lycka till, det nya sekretariatet!

Kongressen diskuterade också kränkningar av de fackliga rättigheterna. Situationen i Finland diskuterades flera gånger under kongressen – vem hade kunnat föreställa sig det för några år sedan.

Europafackets avgående generalsekreterare Bernadette Ségol nämnde Finland i sitt öppningstal. Med hänvisning till demonstrationen i Finland den 18 september bad hon kongressen att stödja det finländska facket genom att applådera.

Internationella arbetsorganisationen ILO:s generaldirektör Guy Ryder konstaterade att det inte bara finns problem utanför Europa, utan även i Europa. Också han nämnde Finland i det sammanhanget.

Den sista dagen talade även Europafackets nya ordförande, belgiska Rudy de Leeuw, om den allvarliga situationen i Finland.

Från finländskt håll tog FFC-delegationens medlemmar Jarkko Eloranta från JHL och Ann Selin från PAM upp situationen i vårt land i sina tal. Också Jorma Malinen från STTK-anslutna Fackförbundet PRO talade om läget.

Aldrig tidigare har Europafacket diskuterat Finland så mycket. I Europa överraskades man av den finländska regeringens förslag på tvångslagstiftning som går emot rätten att förhandla fritt.

Under samma kongress hyllades Sverige i samband med flyktingdiskussionen. Den svenska gymnasie-, ungdoms- och kunskapslyftsministern Aida Hadžialić, som själv flyttade till Sverige som flykting då hon var fem år gammal, talade varmt om Sverige där hon alltid har känt sig varmt välkommen.

Den nordiska solidariteten och stödet för det finländska facket syntes väl under kongressen. De fackliga ledarna från Norden höll en speciell presskonferens om situationen i Finland, där de försvarade rätten att förhandla kollektivt i hela Norden. De nordiska ordförandena ville öppet visa sin solidaritet med finländarna. Man beslöt även att skicka ett brev till statsminister Juha Sipilä. I brevet dömde de nordiska fackliga ordförandena ut den finländska regeringens tvångslagstigningsförslag. Ett brev hade Nordenfacket skickat redan innan kongressen – detta blev alltså brev nummer två.

Nordenfackets danska ordförande Bente Sorgenfrey konstaterade att facket i hela Norden med oro följer med läget i Finland. Budskapet var klart: Finlands sak är vår!

Katja Lehto-Komulainen

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig