Inte en enda ung människa är ett förlorat fall

Uppskattningsvis 35 000 finländska ungdomar är utan utbildningsplats eller jobb. På temadagen för anständigt arbete den 7 oktober driver fackföreningsrörelsen en kampanj för sysselsättning av unga och mot utslagning.
04.10.2013 12:47
FFC, STTK, AKAVA OCH SASK
Nyhet Arbetsliv

Arbets- och näringsministeriet uppskattar att ungdomars marginalisering kostar samhället så mycket som 300 miljoner euro per år. En ökande ungdomsarbetslöshet leder oundvikligen till att marginaliseringen ökar.

På temadagen för anständigt arbete som arrangeras för sjätte gången den 7 oktober driver facket en kampanj för sysselsättning av unga och mot utslagning.

På kampanjdagens morgon påminner fackförbundens centralorganisationer FFC, Tjänstemannacentralorganisationen STTK och Akava samt Finlands fackliga solidaritetscentral SASK på Elielplatsen i Helsingfors att också vanliga unga människor löper risk att bli utslagna då de är tvungna att kämpa mot sysslolöshet eller för sin utkomst.

Bakom utslagning finns nästan alltid arbetslöshet och brist på utbildning. Bästa sättet att förebygga utslagning är att förbättra ungas möjligheter till studier och arbete.

– Ingen ska behöva vara ett förlorat fall. Vi måste se till att alla kan delta i samhällsaktiviteterna på ett eller annat sätt. Det är en viktig erfarenhet, framhåller Akavas sakkunniga Miika Sahamies.

FFC:s ungdomssekreterare Tatu Tuomela påpekar att utslagning kan bero på ganska små saker – det behöver inte nödvändigtvis bero på att man inte vill arbeta eller studera.

Arbete och utbildning

Organisationerna poängterar att ungdomar som går ut grundskolan alltid måste få möjlighet till fortsatt utbildning. Dessutom måste samarbetet mellan utbildningen och näringslivet utökas.

– Åldern får inte vara grund för arbetsvillkoren. Det borde vara självklart att de rättigheter och skyldigheter som gäller andra arbetstagare också gäller ungdomar, säger Ulla Hyvönen, STTK:s sakkunniga på studerande- och ungdomspolitiska frågor.

Måndagen den 7 oktober driver tiotals miljoner medlemmar vid fackförbund en kampanj för ett människovärdigt arbete och en lön som det går att leva på. På temadagen för anständigt arbete vill man också påminna om att endast sju procent av arbetskraften i världen hör till något fackförbund. En hög organiseringsgrad är den bästa garantin för ett anständigt arbete, också i Finland.

Massmedierna är välkomna att fotografera och intervjua deltagarna på temadagen för anständigt arbete på Elielplatsen.

Evenemang

Helsingfors

Elielplatsen kl. 7–9. Organisationerna väcker de förbipasserande till insikt om att vem som helst som är ung kan drabbas av utslagning.

Decent Work-klubben (gratis inträde) fredagen 4 oktober kl. 20 Café Mascot/Fjärde linjen 2. Medverkande: Reino & The Rhinos och som förband Komea Seppo & Rytmiorkesteri.

Åbo

Seminariet Gott chefsarbete och rättvist ledarskap, kl. 17–19 på Alvarium/Trädgårdsgatan 8 B. Massmedierna välkomnas till evenemanget. Mer information och anmälningar: outi.rannikko@sak.fi.

Också fyra kända idrottare och en rockstjärna tar ställning för ungdomar och ett anständigt arbete. Titta på videon (på finska).

FFC:s ungdomssekreterare Tatu Tuomela, tfn 040 534 0577
Tjänstemannacentralorganisationen STTK: Ulla Hyvönen, sakkunnig på studerande- och ungdomspolitiska frågor, tfn 044 7777 089
Akava: sakkunnig Miika Sahamies, tfn 050 372 8366
SASK: kommunikationschef Jukka Pääkkönen, tfn 040 521 4478