Programdokumentets strategier testade med hjälp av röstningsmaskin

06.06.2006 14:40 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Röstningsmaskinen i bruk

FFC:s 17. kongress

FFC:s utvecklingschef Eija Hietanen presenterade på tisdagsmorgonen FFC:s programdokument &#;8221Vägen till kunskap och rättvisa” för kongressens delegater. Presentationen ackompanjerades av en rad snabbfrågor om dokumentets olika teman, som delegaterna fick svara på genast. Tanken bakom sättet att lägga fram dokumentet var, att skaffa information om hur den praktiska situationen är beträffande olika frågor på mötesdelegaternas arbetsplatser och få omedelbar respons av kongressen på de strategier dokumentet bygger upp.

Delegaternas åsikt hördes ifråga om bl.a. utbildningspolitiken, bruket av resultatlön, arbetsplatsernas jämställdhetsplaner och bruket av hyresarbetskraft. I dokumentets utbildnings- och kompetenspolitiska strategier ville delegaterna lyfta fram kravet på att man i arbetstiden i högre grad kan integrera tid för studier, och att en större andel av företagens resultat öronmärks för personalutbildning.

Programdokumentet innehåller också strategier för att öka graden av medverkan och jämlikhet. I anslutning till dessa frågor ville man höra delegaternas syn på om internet och mobiltelefoner kunde användas vid framtida rådgivande medlemsomröstningar. Tanken understöddes varmt, eftersom 82 gav grönt ljus för modellen. Ändå var så gott som ingen av den åsikten att själva kongressen kunde arrangeras virtuellt. 93 procent av delegaterna sade klart nej till kongress på internet.

Unga drömmar

Programdokumentets remissdebatt inleddes av 30-årige Toni Laiho från Kemifacket. Han konstaterade att dagens trettioåringar är mer intresserade av djurskydd, aktiviteter i antiglobaliseringssammanhang och prekariatrörelsen än av facklig verksamhet. Laiho ansåg att fackets dragningskraft kunde ökas om facket agerade modigare än nu och mer på en idealistisk bas.

- Samarbetet med arbetsgivarsidan är visserligen förståeligt och viktigt i många sammanhang, men det har gått alltför långt nu, och det syns också i själva programdokumentet, kritiserade Laiho.

Dokumentet lockade till en hel del anföranden. Dokumentet som helhet välkomnades i ett flertal anföranden, men enskilda delar och strategier ville man skriva om. Det vanligaste var att man ville skärpa det som man upplevde som alltför vaga formuleringar.

Dokumentets slutbehandling sker i morgon, onsdag.

Vägen till kunskap och rättvisa. Ett sammandrag av det programdokument som behandlas vid FFC:s sjuttonde kongress (pdf)

Godkända stadgeändringar

Kongressen godkände på morgonen vissa ändringar i FFC:s stadgar, med syftet att främja jämlikheten. Stadgarna innehåller nu en rekommendation om att man vid valet av förbundsdelegater till kongressen och ledamöter i fullmäktige bör sträva till att beakta köns- och åldersstrukturen i medlemsförbunden.

Stadgarna ändrades också så, att representanter för nya medlemsförbund kan upptas som ledamöter i FFC:s fullmäktige under själva kongressperioden. Tidigare har nya förbund fått vänta till nästa kongress för att få in sina representanter i fullmäktige.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig