”Arbetsgivarna förringar problemen med nollavtal”

Arbetsgivarorganisationerna måste begränsa företagens användning av nollavtal, kräver FFC:s arbets- och näringslivsdirektör Matti Tukiainen.
05.03.2015 12:19
LÖNTAGAREN
Genom nollavtal kan företagen kringgå en del av sina skyldigheter, påpekar Matti Tukiainen.

Statistikcentralen presenterade i dag statistik som visar att ungefär 83 000 löntagare har nollavtal. Antalet är betydligt högre än vad man tidigare har uppskattat, trots man i statistiken har lämnat bort personer som gör projekt- eller extrajobb genom nollavtal.

Enligt Matti Tukiainen innebär nollavtalen ofta att arbetsgivaren spekulerar på arbetstagarens bekostnad.

– Med hjälp av nollavtal kan arbetsgivaren till exempel kringgå sina skyldigheter beträffande uppsägningstiden. Finlands Näringsliv EK och de andra arbetsgivarorganisationerna har tidigare förringat problemet, trots att det redan berör fyra procent av löntagarna och bryter ner förtroendet för spelreglerna i arbetslivet.

Matti Tukiainen påpekar att en enkät som TNS Gallup nyligen gjorde visar att nästan 45 procent av företagarna skulle vara beredda att förbjuda nollavtal. Endast en tredjedel av företagarna uppger att de stöder användningen av nollavtal.

Vanligast bland kvinnor och unga

Flest personer med nollavtal jobbar inom handeln, social- och hälsovården samt hotell- och restaurangbranschen. Av de nollanställda är majoriteten, 57 procent, kvinnor. Två tredjedelar av de nollanställda är under 30 år.

Personer med nollavtal har ingen minimiarbetstid. Ofta kallas de på jobb på kort varsel när arbetsgivaren behöver extra arbetskraft. I Statistikcentralens undersökning uppgav ändå en tredjedel av personerna med nollavtal att de i praktiken jobbar heltid. Av de deltidsanställa med nollavtal vill klart över hälften jobba mer.

Arbetstagare med nollavtal är ofta osäkra på om arbetstimmarna och lönen räcker till för att få mat på bordet och för att kunna betala de fasta utgifterna. Dessutom har personer med oregelbunden arbetstid och osäkra inkomster svårare att till exempel få lån, hyra bostad och ordna dagvård.

– I praktiken betyder nollavtalen att företagen överför en del av sin egen risk på arbetstagarna, påpekar FFC:s arbets- och näringslivsdirektör Matti Tukiainen.

Finlands Fackförbunds Centralorganisation FFC stöder medborgarinitiativet för att få slut på nollavtal, som har startats av folkrörelsen Operation Fastjobb. Medborgainitiativet har på knappt två månader undertecknats av nästan 18 000 personer. Om minst 50 000 personer undertecknar initiativet senast den 15 juli går frågan vidare till riksdagen.

Enligt medborgarinitiativet borde lagstiftningen ändras så att arbetstiden för deltidsanställda blir minst 18 timmar i veckan. Det skulle ändå vara möjligt att göra upp arbetsavtal där minimiarbetstiden underskrider den här gränsen, om arbetstagaren själv begär det. Att gränsen är just 18 timmar beror på att det är den arbetstid som krävs för att arbetsvillkoret som ger rätt till inkomstrelaterad dagpenning vid arbetslöshet ska uppfyllas.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig