Löntagarnas arbetsbörda har ökat - ovissheten om arbetsplatsernas varaktighet är större

09.05.2007 09:21 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
I köket på en restaurang. Foto: Ville Juurikkala

FFC, FTFC och AKAVA undersökte gemensamt

Löntagarna är ytterst osäkra på sin framtid. En undersökning, som FFC, FTFC (fi: STTK) och AKAVA lät TNS Gallup utföra, visar att en majoritet av befolkningen tror att löntagarnas arbetsbörda och belastningen i arbetet kommer att fortsätta att öka. Finländarna är också oroligare än förr över att eventuellt förlora sin arbetsplats.

Undersökningen visar att 51 procent av finländarna anser att löntagarnas arbetsbörda och belastningen i arbetet kommer att öka klart eller i någon mån. Av motsatt åsikt var bara 13 procent av de tillfrågade. Större osäkerhet beträffande arbetsplatsernas varaktighet och säkerhet förutspåddes av 49 procent. En motsatt utveckling förutspåddes av 16 procent av dem som svarade.

På uppdrag av löntagarnas centralorganisationer undersökte TNS Gallup det arbetsmarknadspolitiska klimatet våren 2007. Materialet samlades in under en månads tid strax efter riksdagsvalet i mars (21 mars &#;8211 20 april). I intervjuerna deltog 1011 finländare över 15 år, förutom ålänningar. Felmarginalen är tre procentenheter åt vartdera hållet.

Få vill ändra strejkrätten

Tre av fyra finländare anser att strejkrätten bör bevaras vid det nuvarande. Fjorton procent av de tillfrågade vill begränsa den gällande strejkrätten. I alla befolkningsgrupper är de i majoritet som vill bevara strejkrätten.

En majoritet av finländarna – 60 procent – anser att inte heller strejkböterna bör förändras, eftersom "olagliga strejker är arbetstagarnas sista metod att försvara sig mot arbetsgivaren". Arbetarna, de arbetslösa, vänsterförbundets och de grönas anhängare är de som mest uttrycker denna åsikt.

Skepsis gällande lokala avtal

Om tjänste- och kollektivavtalen garanterar en miniminivå på arbetsvillkoren är 77 procent av de tillfrågade beredda att öka den lokala avtalsverksamheten. Nästan lika många, 73 procent, anser att man kunde öka den lokala avtalsverksamheten om man samtidigt förbättrar ställningen och verksamhetsförutsättningarna för löntagarnas representanter, de förtroendevalda.

Å andra sidan menar 53 procent att man bör vara försiktig med att utvidga den lokala avtalsverksamheten, eftersom den i verkligheten gagnar bara arbetsgivaren. Nästan hälften, dvs. 45 procent är rentav rädda för att utökad lokal avtalsverksamhet skulle leda till ett dåligt slutresultat för löntagarna.

Medlemmar pga. löne- och anställningsskydd

De som deltog i undersökningen anser, såsom tidigare, att den viktigaste orsaken att vara medlem i ett fackförbund är löne- och anställningsskyddet. I årets undersökning rankades detta som nummer ett av 55 procent av de svarande, ifjol var siffran 53 procent och året innan 48. Det inkomstrelaterade arbetslöshetsskyddet rankades som främsta skäl av 23 procent av de svarande. Tidigare års siffror här har varit 25 och 28.

Merparten av finländarna, 87 procent, anser att det är nödvändigt eller åtminstone rätt nödvändigt att organisera sig fackligt, dvs. vara med i ett fackförbund. Den här siffran har kommit ner med ett par procentenheter. Under åren 2004-2006 har den här åsikten företrätts av 89-92 procent.

Inpo bäst, förbundsavtal vinner terräng

De viktigaste frågorna för kommande inkomstförhandlingar är, enligt svaren i arbetsmarknadsbarometern, förbättrad sysselsättning, löntagarnas socialskydd och löneförhöjningar. Bättre sysselsättning kruxades för av 56 procent, löntagarnas socialskydd av 53 procent och löneförhöjningar av 45 procent av de svarande.

Då man jämförde understödet för en inkomstpolitisk helhetsuppgörelse och avtal på förbundsnivån med varandra betraktade flertalet (61 procent) inpon som ett bättre alternativ med tanke på förhandlingarna i höst. Detta trots att inpon i ljuset av vad vi vet idag sannolikt inte är en möjlighet. Ändå har avtalsverksamheten på förbundsnivå fått allt fler anhängare och föredras av 33 procent idag mot tidigare 26 procent, medan i motsvarande mån inpons anhängare har minskat från 66 till 61 procent.

Organisationerna uppskattas alltjämt

När frågan gällde hur högt man värdesätter de olika intresseorganisationerna placerade sig FFC än en gång på första plats. FFC:s arbete uppskattas antingen högt eller rätt högt av 63 procent av de tillfrågade finländarna. Företagarna i Finland har klättrat upp till plats nummer två (61 procent). Efter dessa följer MTK (54), EK (52), FTFC (51) och AKAVA (47).

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig