Det finländska avtalssamhället bör tas till heders

Resolution från FFC:s fullmäktige 16.5.2014
19.05.2014 09:35 karhu admin
Nyhet Facket Facket
FFC:s fullmäktige i Kiljavainstitutet

I ramförhandlingarna petade landets regering ensidigt på löntagarnas sociala trygghet. FFC fördömer gjorda försämringar och att treparten förbigås. Särskilt graverande just nu var att utkomstskyddet för arbetslösa skars ned med 50 miljoner euro. Ännu ifjol höstas förband sig regeringen i sysselsättnings- och tillväxtavtalet att med samma belopp förbättra utkomstskyddet för arbetslösa.

Att gå in på pensionsindexet mitt under pensionsförhandlingarna bara inte går. I pensionsuppgörelsen måste garanteras att de som knegar i tunga jobb kan gå i pension med heder. Man får inte avtal till stånd med att mekaniskt höja pensionsåldern eller slopa förmåner.

Ett fungerande avtalssystem på trepartsbasis är det finländska samhällets styrka, en garanti för samhällsfred och stöd för konkurrenskraften. Avtalssamhället hotas nu från många håll. Man försöker begränsa och bryter ständigt mot rätten till stridsåtgärder, som är tryggad i grundlagen, med den ena eller andra motiveringen och med tvivelaktiga medel. Genom arbetsgivarnas avtalsshopping, fabriceringen av konstgjorda gula fackföreningar och kollektivavtal och ett hänsynslöst missbruk av säkringsåtgärder naggas förtroendet i kanterna. Arbetsgivarnas tölpaktiga beteende på arbetsmarknaden måste upphöra.

Social- och hälsovårdsreformen går äntligen framåt, fastän det finns många öppna frågor. I reformen måste personalens ställning och en rättvis behandling tryggas. Kvaliteten och tillgängligheten på service måste säkerställas under alla omständigheter. Också framöver måste den offentliga sektorn vara den främsta tjänsteproducenten. Kostnadsbesparingar och effektivitetsvinster måste nås på annat sätt än genom sämre anställningsvillkor. De anställda ska inte ensamma behöva svara för att den offentliga ekonomin fås i balans.

Vi har alltför många arbetslösa i vårt land. I dagens ekonomiska läge måste man göra sitt yttersta för att förbättra sysselsättningen utan att trampa på arbetstagarens rättigheter. Kärnan i all politik måste vara att främja inhemskt arbete. För att få fart på tillväxten i Finland behövs i synnerhet mer investeringar.

Även de pågående förhandlingarna om ett frihandelsavtal mellan EU och USA siktar på tillväxt och investeringar. FFC förespråkar en rättvis världshandel baserad på regler. På så vis ökar exportmöjligheterna för vårt lilla land. I frihandelsavtalet EU-USA måste ingå kraftfulla skrivningar om arbetslivets grundläggande rättigheter och om konsumentskydd. Avtalet får inte försämra anställningsvillkoren, arbetarskyddet och miljöskyddet eller annan offentlig reglering i Europa. FFC ställer sig synnerligen kritiskt till mekanismen för tvistlösning mellan investerare och stater samt skiljeförfarandet som ska ingå i avtalet.

Europeiska unionen inverkar starkt på det finländska beslutsfattandet och arbetslivet. I EU-valdebatten gäller det att lyfta fram att den europeiska ekonomiska politiken måste förnyas så att den bättre stimulerar tillväxt och sysselsättning.

FFC:s fullmäktige uppmanar alla att rösta i EU-valet.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig