Pappersindustrins kollektivavtal

11.04.2008 18:35 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Pappersarbetare. Foto: Pappersförbundet

Pappersförbundet och Skogsindustrin har fått till stånd ett förhandlingsresultat gällande nytt kollektivavtal. Pappersförbundets fullmäktige godkände förhandlingsresultatet på fredagseftermiddagen. Avtalet gäller ca 20 000 arbetstagare.

Det nya kollektivavtalet gäller perioden 1 juni 2008 &#;8211 31 mars 2010. Parterna förhandlar om den senare periodens löneförhöjningar och andra eventuella avtalsändringar före utgången av den 15 september 2009. Om dessa förhandlingar inte leder till resultat kan vardera avtalsparten säga upp kollektivavtalet, så att det löper ut den 15 oktober 2009.

Löneförhöjningarna är årligen ca 4 procent. Dessutom får arbetstagarna en separat engångsersättning på 300 euro den 25 april i år.

Nytt i kollektivavtalet är en pappaledighet med lön i sex dagars tid. Parterna har också kommit överens om att bl.a. förbättra anställningsskyddet, förnya lönesättningsbestämmelserna och möjliggöra sjukledighet i maximalt tre dygn utan sjukintyg.

Förhandlingsresultatet uppnåddes en och halv månad före tidtabellen. Pappersindustrins gällande avtal löper ut i slutet av maj.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig