Reformen av samarbetslagen ökar rättvisan i arbetslivet

03.11.2006 10:26 karhu admin
Nyhet Arbetsliv
Foto: Ville Juurikkala

Lagen tillämpas i företag med minst 20 anställda

Trepartsförhandlingar var åter en gång ett fungerande sätt att utveckla arbetslivet i vårt land, då den gamla samarbetslagen skulle revideras. FFC:s entydiga linje i förhandlingarnas slutskede var att den tillämpningsgräns som samarbetslagskommittén hade föreslagit inte kan höjas och att lagens innehåll inte bör rubbas. Förutom lagens tillämpningsgräns ansåg FFC det särskilt viktigt att det samförstånd som efter många om och men kunde uppnås beträffande lagens innehåll inte rubbades.

&#;8211 Det att arbetsmarknadsorganisationerna i det här läget stod eniga hjälpte oss att uppnå ett gott slutresultat. Att lagen nu blir till visar att trepartssamarbetet fungerar. I och med den nya lagen ökar rättvisan i arbetslivet, vilket också för sin del de tidigare lagarna om omställningsskydd och beställaransvar har gjort, konstaterade FFC:s ordförande Lauri Ihalainen.

Det enhälliga förslag till laginnehåll som regeringen nu lägger fram ändrar kommitténs förslag bara i obetydlig grad. Förändringarna gäller bara vissa delar av samarbetsförfarandets innehåll i riktigt små företag. Regeringen har inte rubbat de sakfrågor som fackföreningsrörelsen betraktar som viktiga och inte heller lagens tillämpningsområde, som alltså bibehålls vid den gräns på tjugo anställda som trepartskommittén föreslog.

Helhetsreformen av samarbetslagen omfattar 80 000 nya löntagare. Lagen gäller också cirka 2 800 nya företag, utöver de 5 000 som tidigare har omfattas.

Nya lagen medför förbättringar

Den nya samarbetslagen preciserar samarbetsförhandlingarna och gör dem mer föregripande. I framtiden bör strävan vara att parterna i samarbetsförhandlingarna kan enas. Personalens möjligheter att påverka samarbetsförfarandet har också förbättrats. Arbetstagarsidan har rätt till djupare och mer långsiktig information inför förhandlingarna.

Arbetstagarsidan får bl.a. bättre information om bruket av arbetskraft, såväl egen som utomstående. Ett nytt element i lagtexten blir beställaransvarslagens definition av underentreprenad. När lagen har godkänts bör man årligen slå fast principerna för bruk av underentreprenader.

Kompensationssystemet blir mera rättvist i och med att man övergår till eurobaserade kompensationer. Företagets samtliga arbetstagare får kategoriskt en lika stor skattefri ersättning oberoende av lön för ett förhandlingsbrott som deras gemensamma arbetsgivare har begått. Ett tillägg i den nya lagen är att arbetsgivaren med hot om vite är förpliktigad att ge riktig information och göra upp personalplaner.

Regeringsförhandlingarna preciserade kommitténs förslag

Lagförslaget förbättrades alldeles i slutskedet av förhandlingarna då man sänkte tillämpningen av lagen från 30 till 20 anställda för de principer som gäller, och anmälningen av hyrarbete. Dessutom tog man i lagens motiveringar upp också de svenskspråkigas möjligheter att medverka.

För löntagarna innebar lagförslaget en liten försämring då man ur det samarbetsförfarande som gäller företag med mellan 20 och 29 anställda strök arbetsreglementena, reglerna som gäller arbetstagarnas initiativ och principerna för fördelning av tjänstebostäder. Betydelsen av dessa är ganska ringa, eftersom de sällan ändå tillämpas i företag av den här storleken. Samtidigt förkortades förhandlingstiden från sex veckor till 14 dagar för uppsägning av mer än tio arbetstagare i företag med mellan 20 och 29 anställda. Situationer där över tio anställda sägs upp i ett företag av den här storleksklassen är ytterst sällsynta.

En halvt års övergångsperiod gäller för företag som sysselsätter 20-29 personer. Under den tiden kan bl.a. TE-centralerna bistå med direktiv och råd om hur lagen ska tillämpas. Genom en särskild undersökning ska man också följa upp hur lagen verkställs och tillämpas i praktiken.

Lagen avlåts till riksdagen på fredagen

Den nya lagen förbättrar och förenklar samarbetsförfarandet i företag. Trots sitt begränsade mandat fick den kommitté som beredde lagen till stånd ett sakligt och t.o.m. riktigt bra och jordnära resultat, ur löntagarnas perspektiv. Det fanns behov av en lagreform redan av den orsaken, att den nuvarande lagen har 27 år på nacken och är stiftad utgående från den verklighet som rådde på arbetsplatserna då. De strukturella förändringarna i arbetslivet har för länge sedan kört över den gamla lagen.

Regeringen har för avsikt att avlåta sitt förslag till helhetsreform av samarbetslagen till riksdagen redan i dag på fredagen. Riksdagen ska enligt planerna kunna behandla och godkänna lagen under innevarande valperiod.

Ny samarbetslag föreläggs riksdagen (arbetsministeriets pressmeddelande 2.11.2006)

Regeringens proposition till Riksdagen med förslag till lag om samarbete inom företag och till vissa lagar som har samband med den (pdf)

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk