Digitaliseringen underlättar arbetet – men leder också till ökad kontroll

En majoritet av förtroendemännen och arbetarskyddsfullmäktige inom FFC bedömer att digitaliseringen har underlättat arbetet. Samtidigt har ändå kontrollen och övervakningen på arbetsplatserna ökat.
19.11.2016 13:18 karhu admin
Nyhet Arbetsliv

På ungefär hälften av arbetsplatserna inom FFC-branscherna har man under de två senaste åren tagit i bruk nya arbetsmetoder eller smarta apparater tack vare digitaliseringen. Det visar FFC:s förtroendemannaenkät. Av förtroendemännen och arbetarskyddsfullmäktige på de här arbetsplatserna berättar 58 procent att de nya metoderna och apparaterna har underlättat arbetet.

– Enkäten visar att man inom FFC-branscherna har varit mycket bra på att hitta fungerande metoder för att utnyttja ny teknologi. När arbetstagarna upplever att digitaliseringen underlättar arbetet så ökar också produktiviteten i arbetet, betonar FFC:s utvecklingschef Juha Antila.

– På arbetsplatserna har man ändå inte vaknat ännu och insett vilka behov den snabba teknologiska utvecklingen för med sig. Enligt dem som svarade på enkäten har endast var fjärde arbetsplats genomfört eller inlett strategiska förberedelser som hänger samman med utvecklingen.

Kontrollen och övervakningen av arbetstagare har ökat, uppger 58 procent av de förtroendevalda som arbetar på arbetsplatser där man har tagit i bruk ny teknologi. Inom transportsektorn är andelen rentav 76 procent.

– Det verkar som om digitaliseringen in sin nuvarande form inte ökar förtroendet i arbetslivet. Det skulle vara bra om arbetsgivaren och personalrepresentanterna tillsammans kunde komma överens om användningen av ny teknologi, i synnerhet om den används för att övervaka arbetet, uppmanar Antila.

Sammanlagt 897 förtroendemän och arbetarskyddsfullmäktige svarade på FFC:s förtroendemannaenkät i november.

De som svarade på enkäten anser att fackförbunden aktivt borde utreda digitaliseringens följder och stöda sysselsättningen mitt i omvandlingen. De förtroendevalda anser också att det är viktigt att löntagarrörelsen deltar i beredningen av den lagstiftning och det socialskydd som de nya arbetssätten förutsätter.

Enkäten Digitalisaatio SAK:laisilla työpaikoilla (på finska)

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig