Fler sommarjobbare ringde rådgivningen

Sammanlagt 527 personer ringde rådgivningstelefonen Sommarjobbarinfo i år. Det är drygt 100 fler än i fjol. Fackcentralerna FFC:s, STTK:s och Akavas gemensamma rådgivning visade sig alltså igen i år fylla ett behov.
11.09.2012 18:55
LÖNTAGAREN
Joonas Tutti har under sommaren svarat i rådgivningstelefonen Sommarjobbarinfo

– De som ringde grubblade bland annat över lönen, lönefordringar, vilket kollektivavtal som tillämpas, arbetstidsmodellerna i kollektivavtalen samt villkor i arbetsavtalen, så som prövotid och motivering för visstidsanställning, berättar sommarjobbarrådgivaren Joonas Tutti.

Samtalen visar att sommarjobbarna lätt blir utan sådant som de har rätt till.

– Till exempel betalar arbetsgivaren inte alltid kollektivavtalsenliga tillägg eller så låter man sommarjobbaren gång på gång jobba övertid utan dennes medgivande och utan att betala ersättning. För en del unga bryter man grovt mot minimivillkoren i de allmänbindande kollektivavtalen, berättar Tutti bekymrat.

Det är inte bara under 20-åriga sommarjobbare som har ringt till rådgivningen, utan även högskolestuderande som sommarjobbar, släktingar till sommarjobbare och icke-organiserade små arbetsgivare. Jämfört med i fjol var det i år fler högskolestuderande som ringde.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig