Allt fler hotas av uppsägning

Nästan 38 000 arbetstagare berördes av samarbetsförhandlingar under perioden juli–september. Det är de dystraste siffrorna för ett enskilt kvartal sedan 2012. Samtidigt vill Juha Sipiläs regering skära i sysselsättningsanslagen.
16.10.2015 11:02 karhu admin
Microsoft sa upp 2 300 arbetstagare i Finland i juli och lade ner enheten i Salo.

Antalet arbetstagare som hotas av uppsägning eller permittering blir allt fler. Det visar den statistik som Finlands Fackförbunds Centralorganisation FFC har sammanställt utgående från börsmeddelanden och andra offentliga källor.

Målsättningen för de samarbetsförhandlingarna som redan är påbörjade är en personalminskning på totalt över 8 500 personer. Dessutom bedömer företagen att ännu fler kommer att beröras av samarbetsförhandlingar inom den närmaste framtiden.

Trots att statistiken visar att arbetslösheten hotar att bli ännu större, vill regeringen skära i sysselsättningsanslagen för nästa år med hela 50 miljoner euro. FFC kritiserar regeringens planer.

– Att skära i sysselsättningsanslagen är grymt och kortsiktigt. Med hjälp av anslagen får man arbetslösa snabbare tillbaka in på arbetsmarknaden, säger FFC:s arbets- och näringslivsdirektör Matti Tukiainen.

Han poängterar att personer som har varit arbetslösa i bara tre månader redan har betydligt svårare att hitta nytt jobb.

FFC:s statistik visar att samarbetsförhandlingarna har blivit vanligare i synnerhet inom informations- och kommunikationsbranschen samt inom utbildningen. Inom utbildningsbranschen vill arbetsgivarna göra sig av med nästan 1 400 arbetstillfällen – en sexfaldig ökning jämfört med tidigare kvartal i medeltal.

– Skolorna tvingas redan nu förbereda sig på regeringens planerade nedskärningar i utbildningsanslagen för nästa år. Samarbetsförhandlingssituationen ser tyvärr inte ljus ut heller i framtiden inom utbildningen, konstaterar Matti Tukiainen.

Microsoft sa upp flest

Trots att antalet arbetstagare som berörs av samarbetsförhandlingar har blivit fler så har mängden uppsägningar inte ännu ökat. Sammanlagt 3 100 arbetstagare fick sparken under juli–september, vilket är något färre än under motsvarande tid för ett år sedan.

Under de senaste tre månaderna är Microsoft det företag som sagt upp flest arbetstagare. Microsoft lade bland annat ner hela enheten i Salo och gav sparken åt ungefär 2 300 anställda. På andra plats kommer däcktillverkaren Nokian renkaat med 122 uppsägningar och på tredje plats bergullstillverkaren Paroc med sina 100 uppsägningar.

Enligt Matti Tukiainen visar de dystra uppsägningsutsikterna hur viktigt det skulle vara med en gemensam arbetsmarknadsuppgörelse.

– Den treåriga ytterst måttfulla löneuppgörelsen som hör till FFC:s modell är just en sådan stabiliserande åtgärd som skulle stärka både arbetsgivarnas och arbetstagarnas tro på framtiden.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig